"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


woensdag 11 november 2020

Op reis met heldin Amber

De hoofdrol spelen in een boek, wie droomt daar nu niet van? Speciaal voor mijn metekind haar vijfde verjaardag deed ik een boek cadeau, máár niet zomaar een boek want ik heb het volledig zelf ontworpen. Naast een gepersonaliseerd gouden armbandje en een unieke schildpadrugzak (*zie zijbalk voor meer informatie) kan zij nu dus ook een eigen(zinnig) boek op haar naam zetten. Er bestaat trouwens al een 'fantastisch' boek waarin zij de hoofdrol vertolkt en waarvan de titel bovendien haar naam draagt: 'Amber en S'. Als ze wat ouder wordt, zal de betekenis voor haar pas duidelijk worden.

Voor dit project heb ik letterlijk 'alles' zelf gedaan: het verhaal, illustraties, lay-out én binden en afwerken van het boek. Voor de illustraties heb ik gebruik gemaakt van de etstechniek, een héél omslachtig procedé. Ik heb namelijk een opleiding Grafiekkunst achter de rug aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten Turnhout. Eén van de onderdelen was etsen (*etsen is een oppervlaktebehandeling waarbij een oppervlak van een voorwerp met een – meestal vloeibaar – middel behandeld wordt. Hierbij treedt een chemische reactie op waarbij het oppervlak gedeeltelijk oplost. In het geval van een metaal en een zuur gaat het om een redoxreactie.). 

Voor mijn eindproject besloot ik aldus een prentenboek te maken. Ik werkte hiervoor op koperen plaatjes van telkens 10 cm x 15 cm. Elk koperen plaatje stelt één spread uit het boek voor. Vervolgens drukte ik al deze plaatjes enkele keren af, zowel in zwart-wit als in kleur, zoals u hieronder kan zien. De mooiste drukken scande ik in hoge resolutie, en in Photoshop vergrootte ik de beelden tot A3-formaat (= één spread). Hier en daar wijzigde ik iets aan het beeld of speelde met de compositie. Ik deed de lay-out in het opmaakprogramma InDesign, en tot slot maakte ik eerst en vooral een proefdummie. Op basis hiervan maakte ik een officieel ingebonden exemplaar op ware grootte (= A4- formaat, gesloten). 

Het verhaal gaat over een meisje, Amber, die op de kermis in een vreemd avontuur verzeild geraakt. Ze moet op zoek gaan naar 'iets of iemand bijzonder', maar gelukkig krijgt ze hulp onderweg. Er zit ook een moraal in het verhaal. Het is, en dit is zéér atypisch voor een prentenboek, voornamelijk een zwart-witte wereld met af en toe een streepje kleur. Vanuit pedagogisch standpunt gezien vond ik het interessant om een opdracht mee in te sluiten. Dit geeft kinderen (= niveau beginnend basisonderwijs) de kans om een extra dimensie toe te voegen aan het boek. Bovendien leent de dialoogvorm zich er toe om tijdens een tweede voorleessesie het verhaal na te spelen en uit te beelden in de ruimte.

De algemene opzet, álle etsen en prenten van het boek zijn voorgesteld op de (interne en externe) eindjury. Deze reageerde zéér enthousiast op mijn project. Ik kreeg onder meer de opmerking over een bepaalde prent:"Ik zie dit zeker in een kinderkamer hangen." Dat vond ik een mooi compliment. Het voordeel van etsen (en grafiek in het algemeen) is het feit dat je er eindeloos veel afdrukken mee kan maken.

Nu nog een boek verzinnen voor zusje Elise, maar dat zal er sowieso héél anders uitzien en in elk geval veel kleurrijker. ;) 

Bij deze: geïnteresseerde uitgevers zijn altijd welkom aan mijn adres!

*Specificaties:

'Waar is Kleur', 32 pagina's (= 4 katernen), A4-formaat (gesloten), papier: 160 gram Bio Top, ingekast boek op linten, 2020, onuitgegeven

'Waar is Kleur?', enkele originele etsen (formaat boek op ware grootte)

'Waar is Kleur?', cover en backcover, linnen rug met papieren kaft (ingekast boek op linten, zelf gebonden en gelijmd)

'Waar is Kleur?', colofon en titelpagina, 'opgedragen' aan mijn metekind Amber

'Waar is Kleur?', pagina uit het boek (drieluik), techniek oorspronkelijk beeld: lijnets

'Waar is Kleur?', pagina uit het boek (drieluik), techniek oorspronkelijk beeld: lijnets

'Waar is Kleur?', pagina uit het boek, techniek oorspronkelijk beeld: fotopolymeer

'Waar is Kleur?', pagina uit het boek, techniek oorspronkelijk beeld: lijnets

'Waar is Kleur?'

'Waar is Kleur?', zoekopdrachtje

'Waar is Kleur?', doe-opdrachtje (bijlage)

'Waar is Kleur?', doe-opdrachtje: 'Maak je eigen stempel'

'Waar is Kleur?', pagina uit het boek, techniek oorspronkelijk beeld: lijnets

'Waar is Kleur?', detail uit het boek

'Waar is Kleur?', detail uit het boek

'Waar is Kleur?', detail uit het boek

'Waar is Kleur?'

'Waar is Kleur?', presentatie boek met poster

'Waar is Kleur?', detail rug met kapitaalbandje

'Waar is Kleur?', dummie, pagina's uit het boek

'Waar is Kleur?', dummie, pagina uit het boek, techniek oorspronkelijk beeld: lijnets

'Waar is Kleur?', origineel koperen etsplaatje (afmetingen: 10 cm x 15 cm)

'Waar is Kleur?', originele afdruk etsplaatje: 'ballon' (afmetingen beeld: 10 cm x 15 cm)

'Waar is Kleur?', spread zonder tekst

'Waar is Kleur?', spread zonder tekst

Geen opmerkingen: