"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


donderdag 6 juli 2023

Van de pool tot de evenaar

Na een zoveelste druk werkjaar (en enkele coronajaren verder), is het nog eens tijd om mijn reislustige vleugels uit te slaan. Deze keer wordt mijn bestemming het verre Indonesië, meer bepaald Bali en de kleine Sunda Eilanden. Ik onderneem deze rondreis, van ruim 3 weken, voor de tweede keer op rij met reisorganisatie Koning Aap. Door de reis een half jaar op voorhand te boeken, spaarde ik heel wat extra kosten uit. Ik kreeg bovendien nog een korting van 100 euro én een gratis extra reisdag op de koop toe! Op Bali ontmoet ik mijn reisleider Komang en mijn 8 andere medereizigers. 
Zeven (grotendeels nog ongerepte) eilanden om te exploreren. Jarenlang stond Peru bovenaan mijn verlanglijstje (sterker nog, ik had deze bestemming een half jaar lang tot in de puntjes voorbereid tot corona plots insloeg als een bom), maar een goede voorbereiding is in dit geval het halve werk en van uitstel komt zeker geen afstel. 

Waarom dan een exotische bestemming als Indonesië? Zon, zee, strand? De idee van een kokosnoot te drinken onder een wuivende palmboom? Het Robinson Crusoe gevoel? Welnu, als kind las ik ooit het Suske en Wiske verhaal De nare varaan. Daarin speelt Komo, een komodovaraan, de hoofdrol. De komodovaraan is de grootste hagedis ter wereld, en ze komen uitsluitend voor op het eiland Komodo (en enkele nabijgelegen eilanden). Dit verhaal sprak tot mijn verbeelding. 
Het belooft dus weer een boeiende reis te worden, buiten de gebaande paden. Alsof ik in de teletijdmachine van professor Barabas stap en eeuwen terug in de tijd wordt geflitst. Naar bijvoorbeeld een eiland waar geen gemotoriseerd vervoer bestaat, en men nog steeds met paard en kar rijdt. 
Oh ja, ik ken ook het gevoel van het spontane, 'echte' reizen. Gedurende mijn eerste reis naar Zuid-Afrika was ik te gast bij een gastgezin, en lagen vrijwel alle dagen open. Er lag nooit iets op voorhand vast (behalve dan het lesgeven in de voormiddagen). Op zo'n momenten speelt het toeval, en maak je vaak de meest interessante en onvergetelijke ervaringen mee. 
Ik blijf de eerste keren maar in overvloed van mijn lijstje schrappen. Zeeziek worden, zegt u? Geen idee, want ik heb nog nooit overnacht op een boot. En mijn bestemming ligt op amper 6 graden van de evenaar. Een groot contrast met mijn vorige bestemming Finland, waar het de stukken uit de grond vroor in het putje van de poolwinter. Voor de tweede maal in mijn leven steek ik de evenaar over.  

Ik ga dus deze keer de tropische temperaturen opzoeken. Benieuwd wat dat met mijn lichaam gaat doen. In elk geval is het een gunstig klimaat voor mijn sinussen. Jetlag? Geen ervaring mee. Hopelijk valt dat een beetje mee. Tropenkleding? Tropenschoenen? Die moest ik last-minute nog aanschaffen. Deze reis bevat alle ingrediënten waar ik van hou: natuur, cultuur, avontuur. Een bestemming waar water de hoofdtoon voert. Ik zou durven stellen: mijn eerste voet op Aziatische bodem, maar dan ben ik niet helemaal correct want 4 jaren geleden bezocht ik enkele uren de luchthaven van Dubaï. ...En nu dus opnieuw. Gelukkig deze keer geen sinusinfectie waar antibiotica aan te pas moest komen. Oef!
Ik kijk er naar uit om nog eens buiten mijn comfortzone te gaan (en dit zijn best grote woorden voor een introvert!). In elk geval ben ik nu een pak beter georganiseerd en voorbereid. Een mens leert uit zijn fouten. "Gij zult GEEN 150 euro extra moeten betalen ter plaatse op de luchthaven omdat gij meer bagage bij hebt dan toegestaan is. En gij zult deze keer GEEN water meer uit de kraan drinken op het land van bestemming. Gij zult nooit meer uw bagage inpakken zonder het gebruik van packing cubes. Gij zult slechts kleding meenemen voor een week." Enz.... enz.... 

Een greep uit mijn bucketlist lijstje (want dat hoort toch bij een verre, avontuurlijke reis):

-douchen onder een waterval
-op een beachparty dansen
-snorkelen!!
-een aardbeving meemaken (alhoewel,... misschien toch beter niet)
-een insect eten
-een actieve vulkaan bezoeken
-zwemmen met dolfijnen, haaien, schildpadden,...
-zwemmen in een natuurlijke warmwaterbron
-een jetlag hebben
-10 dingen eten die je nog nooit eerder at
-een cocktail drinken onder een palmboom
-een onbewoond eiland bezoeken (of meerdere :) en met de billen bloot melk drinken uit een kokosnoot
-'s nachts in zee zwemmen
-karaoke zingen
-surfen?
-slapen op het strand
-een cruise maken (= Komodo)
-10 verschillende vervoersmiddelen proberen (speedboot, prauw, ferry, cidomo,..)
-met gesloten ogen een gerecht bestellen
-voor de eerste keer het werelddeel Azië bezoeken
-een nationaal park bezoeken (of twee, in dit geval :))
-slapen onder de sterrenhemel (= cruise Komodo)
-10 nieuwe woorden leren
-een strandwandeling maken op een zwart (en ook roze) strand
-roomservice bestellen in een hotel
-sushi eten
-plaatselijke krant kopen als souvenier ('The Jakarta Post' en 'International Herald Tribune')
-2 of 3 kilo ruimbagage weg toveren om plaats te maken voor al mijn souveniers !! (of even vriendelijk lachen naar de douanebeambte) (of bij terugkomst 3 paar kleren over elkaar aandoen, dan geraken we er ook wel ;))
-een plaatselijke postkaart verzenden naar het thuisfront
-11 nieuwe hotels/accommodaties beleven (waaronder een bungalow op palen en een klooster) én een boot
-een echte, authentieke Balinese massage

Aangezien sommige locaties vrij primitief zijn, we een druk reisprogramma hebben en wifi vaak gebrekkig aanwezig zal zijn (uitsluitend in het hoofdgebouw van de accommodaties), zal het helaas niet lukken om mijn verhalen te posten. Ik streef er in elk geval naar om dit zeker vlak na mijn reis te doen (= onder het motto: gedurende de maand augustus elke dag een nieuw reisverhaal :) ).

Het leven is aan de durvers! Ik heb er zin in, maar eerst die lange, eenzame en vermoeiende vlucht overleven. Op zoek naar Komo, de prins. ;)

Meer info:


Geen opmerkingen: