"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zondag 27 mei 2018

Mijn bucketlist project [2]

Vanaf 1 januari 2018 ben ik begonnen met mijn bucketlist project. Hiervoor laat ik mij inspireren door 'het Bucketlist boek' van Elise De Rijck, uitgegeven bij uitgeverij Lannoo.

Ik heb een selectie gemaakt van 250 doelen, aangevuld met mijn persoonlijke doelen (zoals bijvoorbeeld een kinderboek illustreren of in een spelebox kruipen (dat laatste deed ik vroeger als kind héél graag!)).
Ik heb alle doelen in zes verschillende categorieën verdeeld, van makkelijk naar moeilijk, en een aparte categorie voor mijn eigen doelen. Kleine doelen zal ik wekelijks doen, andere maandelijks en een handjevol grotere doelen vergen een half jaar tot een jaar. Graag voorzie ik elk doel van een gepast beeld.

Mijn tweede lijstje hield het volgende in:

-een boom knuffelen 

...En als ik ooit in Yosemite National Park in Amerika op bezoek kom (en die kans is toch vrij reëel), dan durf ik gerust all the way te gaan om dit doel nog eens te hernemen. = CHECK!


-één zin in doventaal leren

Dit doel is alvast gelukt, en het bleef zelfs niet bij één zin. Het kostte mij een klein half uurtje om het ganse alfabet in gebarentaal uit het hoofd te leren. De zin mogen jullie zelf raden, maar hij spreekt boekdelen denk ik. = DUBBEL CHECK!





-een hele dag niet in de spiegel kijken

Een vrij makkelijk doel, althans voor mij. Ik heb 's ochtends hooguit 10 minuten nodig in de badkamer. Dit doel kan ik gemakkelijk nog enkele dagen langer volhouden, maar ik ben dan weer wel zo ijdel om toe te geven dat een ganse week te veel zou zijn. (spiegel afplakken is zelfs niet nodig) = CHECK!

-top tien van de mooiste liedjes

Deze oefening heb ik nog nooit gemaakt. Ik ben er wel van overtuigd dat ik binnen dit en een jaar een andere top tien zal doorgeven, omdat naar mijn mening smaken veranderen en je onderweg steeds opnieuw (nieuwe én oude) liedjes leert kennen.
Dit zijn allemaal nummers die op één of andere manier iets voor mij betekenen. De huidige stand, in willekeurige volgorde:

-Judy Garland: Ik ben een enorme fan van het oeuvre (!!) van Judy Garland, en zij is en blijft voor mij de beste zangeres aller tijden. Ik vind verschillende liedjes mooi, onder meer de gevoelige ballade 'You're nearer', het jazzy 'When the sun comes out' of het fantastische 'The man that got away'. Keuze zat... Het mooiste duet blijft voor mij de medley van 'West Side Story', met Vic Damone.

-Vanessa Williams - 'Save the best for last': Als ik ooit trouw, zou dit nummer alvast een stevige kandidaat zijn voor de openingsdans!

-Kansas - 'Dust in the wind': De melodie in dit nummer spreekt mij aan, de titel is fantastisch en de tekst vertelt ons hoe nietig wij zijn. Ik ben ook fan van de cover van The Scorpions, bij benadering eigenlijk van elk nummer van deze Duitse groep. Hun live concerten vind ik ook de moeite.

-Pitti Polak - 'Silly Coincidence': Ook weer een mooi nummer over vergankelijkheid en het verglijden van de tijd. Bovendien gezongen door een fantastische zangeres.

-Annie Lennox - 'Why': Eén van de beste beslissingen van Annie Lennox was om solo te gaan, na haar periode bij de populaire muziekgroep Eurythmics. Dit is een heel gevoelig en intiem nummer, dat ik bovendien nooit beu word om naar te luisteren. De videoclip vind ik prachtig.

-Deep Blue Something - 'Breakfast at Tiffany's': Dit nummer (en de bijhorende videoclip) is geïnspireerd op de gelijknamige film met Audrey Hepburn in de hoofdrol. Leuke tekst.

-Stranglers - 'Always the sun': De titel zegt alles al, erg filosofisch. Ik ben vooral enorme fan van de teksten van hun liedjes (maar dat is uiteraard mijn eigen persoonlijke smaak).

-Ramses Shaffy - 'Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder': Ik moet opletten dat ik geen fout schrijf bij zo'n moeilijke titel! Eén van de grootmeesters van het Vlaamse lied. Dit lied gaat 'over het leven', of liever, over 'hoe' het ten volle te leiden (OF lijden, zo je wil).

-Cast - 'Walkaway': Toevallig kies ik voor nummers vol pathos. Dit is een zéér mooi nummer over een liefdesbreuk. De intro (begin van het liedje) vind ik prachtig opgebouwd.

-Ingeborg - 'Zomer': ...doet mij naar de zomer verlangen! Van dit luchtige nummer word ik telkens enorm vrolijk, zelfs al heb ik eens een mindere dag. Het doet mij telkens denken aan de zee en de nabijheid van water.

= CHECK!

-een maand lang geen alcohol drinken

 Peanuts! = CHECK!


-de voicemail van je GSM instellen

Hier zet ik even mijn joker in. Helaas voor mij ben ik absoluut geen beller. Erger nog: ik haat telefoons!! Binnen twee maanden schaf ik mij een nieuwe GSM aan (mijn oude GSM is al bijna 15 jaar oud en de middeleeuwse toetsen beginnen te haperen), al heb ik eerst toch even getwijfeld.

-een EHBO-doos samenstellen voor in huis

Dit vind ik een fantastische tip! Er ontbreekt alleen nog een 'echte' koffer om alles in te bewaren, maar daar wordt nog voor gezorgd. Ik raad het iedereen aan, omdat het gewoon handig is. = CHECK!


-vogelnestjessoep eten 

...Ofwel 'haaienvinnensoep' in de volksmond. Het smaakt niet slecht, maar ook weer niet geweldig.
= CHECK!


-op hoge hakken lopen

CHECK! (hoewel je mij in het dagelijkse leven zelden op torenhoge hakken zult zien paraderen)

-een plant een jaar in leven houden

Om het gemakkelijk te maken kocht ik op 1 april een plantje, namelijk een 'graslelie' omdat het een sterke plant is die bovendien makkelijk te onderhouden is. Ondertussen leeft hij nog steeds (oef!) en ben ik het zo gewoon geworden dat ik ook nog een klein broertje voor hem heb geadopteerd: de sanseveria (nóg makkelijker in onderhoud). VOORLOPIG = CHECK!



-mijn droombaan vinden

...Hier wordt volop aan gewerkt (en voor een deel ervan héb ik eigenlijk al mijn droomjob)
= CHECK IN PROGRESS

Vragen aan mezelf:

-Wat denk je dat de grootste invloed heeft op het karakter van mensen, de genen of de omgeving?

Ik geloof sterk in een combinatie van beide, die uiteindelijk jezelf als mens 'vormen'. De invloed van de omgeving weegt bij sommige culturen wel sterker door (bijvoorbeeld omwille van religieuze overtuigingen).

-Wat is het beste nummer ooit gemaakt?

Dit is een moeilijke vraag want er zijn onwaarschijnlijk veel nummers, en op basis van welke criteria zou je dan dit nummer kiezen? Er komen spontaan enkele nummers in mijn hoofd naar boven (dit is iets anders dan mijn persoonlijke top tien, die bovendien onderhevig is aan verandering), maar het voelt een beetje als appelen en peren met elkaar vergelijken. Ik ga uiteindelijk voor 'Over the rainbow', geschreven door Yip Harburg en met muziek van Harold Arlen. Waarschijnlijk omdat ik zo'n grote fan van Judy Garland ben. Dit 'iconische' nummer is in latere jaren waanzinnig veel gecoverd geweest. Wist je dat dit nummer in de originele film van 1939, 'The Wizard of OZ', eerst geweigerd was (omdat het zogezegd het tempo van de film vertraagde)? Gelukkig hebben ze dit nummer op het laatste nippertje nog gered, anders was de geschiedenis wellicht héél anders verlopen.

-Als je iemand moest tewerkstellen, wat zouden dan de belangrijkste criteria zijn: eerlijk, hard werkend of intelligent?

Ik heb in het verleden zelf al eens aan de 'bevoorrechte kant' van de tafel mogen zitten. Voor mij is 'motivatie' het allerbelangrijkste (met een hart voor wat je doet), maar aangezien dat er niet bij staat kies ik toch voor het eerste. In het algemeen vind ik 'eerlijkheid' een erg belangrijke eigenschap. Zelf ben ik steeds integer in alles wat ik doe en zeg.

-Hoe oud was je toen je het beste jaar van je leven had? Waarom was het zo goed?

Moeilijke vraag, want een volledig jaar is nooit 'constant' goed. Ik heb wel het gevoel dat het jaar na jaar altijd nog beter en beter wordt, dus dat is al positief. Ik weet bijna zeker dat het beste jaar in mijn leven nog moet komen! Verder vond ik 1998 een verdienstelijk jaar, mijn overstap naar het middelbaar onderwijs. Ik herinner mij dat ik toen heel tevreden was, en er waren heel veel leuke gebeurtenissen gedurende dat jaar die het de moeite waard maakten.

-Wat zou je kiezen: onsterfelijkheid of eindeloze rijkdom?

Heel erg graag het tweede. Het lijkt mij comfortabeler om te beschikken over materiële zekerheid binnen een eindig, korter tijdsbestek. Onsterfelijkheid lijkt mij eerder een plaat die eindeloos blijft hangen. Wat heb je er aan als je plots een zee van tijd hebt om alles te doen wat je wilde doen? Je zal je na een tijdje toch gaan vervelen en dan is de fun er af. Het lijkt mij eerder een geweldige troost dat wij in staat zijn om te sterven. Je neemt dan denk ik (of hoop ik) vrede met alles wat je al wél hebt kunnen verwezenlijken gedurende deze korte reis.

-Geloof je echt dat criminelen kunnen rehabiliteren in de gevangenis?

Men zegt wel eens: 'Een oude vos verliest zijn haren, MAAR niet zijn streken.' Ik geloof wel dat er veel mogelijk is, maar dat heeft eerder met je karakter en persoonlijkheid te maken. Ik geloof dat 'de verandering' eerder in jezelf zit en dat je het zelf moet waarmaken en dat er in iedereen iets goeds zit, hoe moeilijk dat soms ook te vinden is. Het gedrag van 'zware criminaliteit' valt echter nooit meer goed te praten voor mij.


Geen opmerkingen: