"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 14 mei 2018

Jaarthema 'Geuren en kleuren': resultaten semester twee

Het derde semester is ondertussen al een heel eind gevorderd, dus hoog tijd voor een korte adempauze.

Wij zijn het nieuwe jaar 2018 in elk geval sterk gestart met een schilderopdracht rond zelfportret. Hiervoor had ik van elke leerling vooraf een foto genomen. Als basis diende een zwart-wit kopie van hun gezicht op A3-formaat. Vervolgens werd er een kalkpapier op gelegd. Daarna moesten ze eerst met een fijne zwarte stift zo goed mogelijk hun gezicht proberen over te tekenen, inclusief de schaduwpartijen. Tenslotte moesten ze deze vlakken inkleuren, in het spoor van kunstenaars als de fauvist Henri Matisse en de kubist Pablo Picasso. Na afloop werden de resultaten (=kalkpapier) geperst onder een zware steen en ter afwerking op een stevig vel papier gekleefd.

Ook onze tajines van papier-maché hebben wij verder afgewerkt. Ondertussen zijn ze zo goed als 'bijna' allemaal af. Fijn dus om later allerlei geheimen in te verstoppen, maar sssstttt..., niet zeggen! Een echte maaltijd bereiden om te bewaren in deze tajines wordt helaas niet echt aanbevolen.
Toen kwam Carnaval er weer aan. De glitter én een koffer vol stofjes werden bovengehaald. Het leerdoel was: 'pas de complementaire kleuren toe'. Wij hebben onze pastelclowns op gekleurd papier afgewerkt met een stoffen strik én confettihoedje.

Samen met de oudste groep, 'de Pollocks', werkten we samen aan één gezamenlijk landschap. De Pollocks hebben een jungle gemaakt vol gekleurde kameleons uit klei. Onze groep ('de Picasso's') maakte een kolonie pinguïns (eerste leerjaar), ijsberen en iglo's (tweede leerjaar) uit klei.
Wij maakten vervolgens enkele sneeuwlandschappen uit piepschuim. Het uiteindelijke geheel zal pas zichtbaar worden tijdens de eindejaarstentoonstelling in juni.

Verder was er ook nog een waarnemingstekenles voorzien rond allerlei beroemde kunstenaars.
Een andere les die prima past binnen het thema is tekenen met '3D-brillen'. Ofwel letterlijk de wereld door een gekleurde bril waarnemen. En wat zou er gebeuren als we tegelijk met een blauw en rood kleurpotlood zouden tekenen?
Wij droomden even weg en waanden ons al even op het strand, met de zomer in aantocht, en tekenden onszelf al liggend tussen de krabbetjes, emmers, zonnecrème enz... Heerlijk!

Uiteraard stond er ook een uitstap naar de WAK op het programma. Tot op heden nog steeds erg populair bij de kinderen, zo blijkt.

Het einde van het schooljaar nadert alweer met rasse schreden. Het lijkt alleen maar vlugger en vlugger te gaan...

thema les 9: 'schilderopdracht 'Zelfportret' - acrylverf op kalkpapier, geperst en gekleefd op een stevig vel papier ter afwerking
 
thema les 9: 'schilderopdracht 'Zelfportret' - acrylverf op kalkpapier, geperst en gekleefd op een stevig vel papier ter afwerking, stap 1: contouren maken met zwarte stift

thema les 9: 'schilderopdracht 'Zelfportret' - acrylverf op kalkpapier, geperst en gekleefd op een stevig vel papier ter afwerking, stap 1: contouren maken met zwarte stift

thema les 9: 'schilderopdracht 'Zelfportret' - acrylverf op kalkpapier, geperst en gekleefd op een stevig vel papier ter afwerking, eindresultaat (A3-formaat)

thema les 9: 'schilderopdracht 'Zelfportret' - acrylverf op kalkpapier, geperst en gekleefd op een stevig vel papier ter afwerking, eindresultaat (A3-formaat)

thema les 9: 'schilderopdracht 'Zelfportret' - acrylverf op kalkpapier, geperst en gekleefd op een stevig vel papier ter afwerking, eindresultaat (A3-formaat)

tajines van papier-maché: afwerking - bruine plaband + schilderen + kwastje met parels

thema les 11: tekenopdracht 'Carnaval': complementaire kleuren, eindresultaten tweede leerjaar

thema les 13: ruimtelijk werk - 'klei: ijsberen (tweede leerjaar)

thema les 13: ruimtelijk werk - 'klei: ijsberen (tweede leerjaar), details aanbrengen

thema les 13: ruimtelijk werk - 'klei: ijsberen (tweede leerjaar), resultaat (onbeschilderd)

thema les 14: evaluatie verstopte gekleurde voorwerpen (tekenoefening geheugen)

thema les 14: waarnemingstekenen: 'beroemde kunstenaars' - kleurpotlood op gekleurd papier, eindresulaat (*naar Jean-Michel Folon)

thema les 14: waarnemingstekenen: 'beroemde kunstenaars' - kleurpotlood op gekleurd papier, eindresulaat (*naar Karl Schmidt-Rottluff)

thema les 14: waarnemingstekenen: 'beroemde kunstenaars' - kleurpotlood op gekleurd papier, eindresulaat (*naar Marc Chagall)

thema les 15: tekenopdracht met '3D-bril': 'Mensen op het strand'


thema les 15: tekenopdracht met '3D-bril': 'Mensen op het strand' - inleidende opdracht: schrijf je naam in 3D

thema les 15: tekenopdracht met '3D-bril': 'Mensen op het strand'

thema les 16: bezoek WAK-tentoonstelling, deelname met onze tekenschool


thema les 16: bezoek WAK-tentoonstelling

thema les 16: bezoek WAK-tentoonstelling

Geen opmerkingen: