"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 14 mei 2018

Boekenuurtje [3]

Ik heb mijn woord gehouden, want ondertussen heb ik al menig expositie gezien in belgenland. Tijdens een gezellig dagje Brussel kwam ik voorbij een tof, klein boekenwinkeltje met een prachtige etalage. Er lagen werkelijk pareltjes van formaat.

Aangezien het uitgerekend vandaag mijn nichtje (en metekind) Amber haar eerste schooldag was (een echte kleuter vanaf nu!), draag ik deze boekentip speciaal aan haar op. In elk geval was ze wild enthousiast over de maskers uit dit boek.

'Masks in the forest' van de bekende illustrator Laurent Moreau is een erg beeldend boek. Het gaat over een jager die het bos in trekt op zoek naar allerlei wild. Wie zal hij allemaal ontmoeten tijdens zijn tocht? Een uil, een tijger, een hert, een aap, een vos, een boself, een bosmonster, een konijn of een haan?

Het boek bevat 9 voorgesneden maskers, dus je kan het verhaal en de prenten in het boek als leidraad gebruiken om je eigen verhaallijnen te creëren. Kruip samen met je kleine spruit (of spruiten :)) in de rol van al die dieren.
Niet alleen kan je met kleine kinderen de prenten analyseren, maar tevens kan je je eigen toneeldecor maken met minieme rekwisieten. De witte vellen (overschot) van de maskers zijn tevens uitneembaar om het leesplezier niet te verhinderen.
Tips: probeer de specifieke dierengeluiden na te bootsen of geef de dieren leuke namen.

Kortom: dit boek is erg veelzijdig en de mogelijkheden zijn eindeloos... Op vele vlakken een verrijking voor de creatieve en verbale vaardigheden van kleuters.

'Masks in the forest'
A story told with masks
author/illustrator: Laurent Moreau
uitgeverij: Little Gestalten
ISBN: 978-3-89955-763-3

Meer informatie?

http://laurentmoreau.tumblr.com/


de 9 voorgesneden maskers uit het boek

cover

'Masks in the forest': spread

'Masks in the forest': spread

Geen opmerkingen: