"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


vrijdag 17 augustus 2018

Geuren en kleuren

Onze tekenschool was nog maar net uitgebreid sinds dit schooljaar of er doet zich alweer een andere (nog grotere) verandering voor, namelijk een fusie met de tekenacademie van Herentals. Dit gebeurt in het kader van een nieuw decreet, voor een hervorming van het kunstonderwijs.
Dit houdt een aantal wijzigingen in, dus de meningen zijn hierover sterk verdeeld. Toch geloof ik sterk dat dit project wel op zijn pootjes terecht zal komen. Immers, een mens past zich verrassend snel aan. Uiteindelijk is en blijft het belangrijkste uitgangspunt dat de kinderen zich kunnen 'uitleven' en plezier beleven aan het creatief bezig zijn.

In elk geval ben ik erg blij en trots dat ik al die jaren voor een groot deel mee de tekenschool tot een mooi niveau heb kunnen brengen. Ik heb verder goede recensies gekregen voor mijn functie als leerkracht en ik neem deze ervaringen zeker mee naar de toekomst (zij het als zelfstandig lesgever, occasioneel, in opdracht of toch een combinatie van beide). Er zit alvast een tof project in de pijplijn, dus dat is al een goed begin...

Ik ben blij dat ik mij destijds heb opgegeven voor dit project, want ik heb mij de afgelopen jaren altijd ENORM geamuseerd, vele leuke ervaringen opgedaan én toffe collega's leren kennen. Het warme contact met de leerlingen én hun aanstekelijke enthousiasme vormden de motor voor mijn blijvende engagement. Sterker nog, ik heb des te meer leren inzien dat werken met kinderen mij (nog meer) energie geeft en mij gelukkig maakt. Mijn netwerk is hierdoor enorm gegroeid. Altijd kom ik wel ergens een (ex)leerling tegen, of zij komen zelf een bezoekje brengen.

Voor mij zal het lesgeven sowieso altijd een bijverdienste blijven, maar het is goed mogelijk dat het aandeel wel groter zal worden. In ieder geval zal ik er vanaf september weer staan voor de leerlingen (mits een korte onderbreking in oktober en november door mijn geplande reis naar Zuid-Afrika).
Ik ben benieuwd hoe de tekenschool zal evolueren en welke weg we zullen inslaan.

Ik wil jullie alvast het fotoverslag van onze afgelopen eindejaarstentoonstelling/proclamatie niet onthouden. Wij hebben het ganse schooljaar gewerkt rond het thema 'Geuren en kleuren'. Meer specifieke details hierover vindt u in de zijbalk onder het kopje 'Tekenschool Vorselaar'.
Zowel de Picasso's (onder leiding van juf. nele en juf. Tineke) als de Pollocks (onder leiding van juf. Naomi) hebben samengewerkt om deze tentoonstelling tot een goed einde te brengen.

Vanaf schooljaar 2018-2019 zullen we voor het eerst een volledig lesaanbod kunnen aanbieden, en beide groepen zullen voortaan wekelijks op zondagvoormiddag les hebben. Kinderen die zich willen inschrijven kunnen dit enkel nog via de academie van Herentals.

...En zo varen we een nieuwe koers.

kleurrijke kameleons gespot in het tropisch regenwoud, detail (9+)

kleurrijke kameleons


Antarctica: pinguïns (eerste leerjaar)

Noordpool: ijsberen en iglo's (tweede leerjaar)

Noordpool: narwal (tweede leerjaar)

Egypte: sarcofagen (opdracht rond zelfportret), close-up (9+)

Marokko: tajines (6+)

Marokko: servies

Marokko: theepot (9+)

schetsboekjes (6+)

3D-tekenen: mensen op het strand (6+)

...een leerling heeft haar werkstukjes zien staan

juf. Naomi, juf. nele, juf. Tineke

een bloemetje...

afscheid nemen van de leerlingen van het zesde leerjaar, het hoort er elk jaar weer bij

diploma's uitreiken (copyright diploma = Naomi Mertens)

tekenhoek voor de kinderen


groepsfoto met diploma (niet voltallig: enkele leerlingen waren reeds vertrokken of konden niet aanwezig zijn)

Geen opmerkingen: