"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


woensdag 6 juli 2016

Derde jaar Vrije Grafiek

Ik kan het zelf haast niet geloven, maar ik zit reeds in het derde jaar van de weekendopleiding Vrije Grafiek, een afdeling van het SASK te Turnhout.

Ik slaag er elk jaar wel weer in om een tijdje van de radar te verdwijnen. Is het door werkomstandigheden of dat ik in het buitenland verblijf, dan is het wel weer een andere reden. Zo zat ik gedurende de laatste maanden van 2015 eventjes verzeild in serieuze verbouwingswerken, waardoor ik enkele lessen heb moeten missen. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld een workshop blinddrukken gemist, en hier had ik op voorhand heel erg naar uitgekeken.

Sinds kort heb ik mij voorgenomen om eens deel te nemen aan meerdaagse workshops en/of sessies grafiek. Sommige initiatieven bieden gelegenheid om te overnachten, en als bijkomend voordeel leer je heel wat nieuwe mensen kennen.

Dit jaar lag het grootste aandeel in hoogdruk, maar dan met verschillende combinaties. Ik kreeg ook een introductie in de zeefdruk, maar dat was niet meteen in goede aarde gevallen. Dit onderdeel verdient dus een stevige remediëring volgend schooljaar. Ik ben wel in schoonheid geëindigd met een diepdrukoefening, kwestie van mijn kennis rond de techniek aquatint wat op te frissen.

Vanaf volgend schooljaar mag ik mij toespitsen op twee door mij gekozen technieken, en ik begin al te vermoeden wat deze zouden kunnen worden.
Nu ik alle technieken stilaan onder de knie heb en/of begin uit te breiden, kan ik mij beginnen toeleggen op mijn eigen beeldtaal. Ik ben alvast erg benieuwd naar wat daar allemaal uit zal voortvloeien! Just wait and see...

'Afrikaanse maskers' (naar een foto), houtsnede + kartondruk, afmetingen: 42 cm x 30 cm, zwart-wit + steunkleur, oplage: 9 exemplaren

'Sunnyside' (naar een persoonlijke fotocollage), linosnede: wegsnijtechniek
afmetingen: 29,6 cm x 42 cm, vierkleurendruk, oplage: 6 identieke exemplaren op diverse papiersoorten


'Portret met waaier' (naar een foto), houtsnede (2 kleurtonen) + linosnede (zwart) + transparante achtergrondkleur (sjabloon): camaïeutechniek
afmetingen: 29,6 cm x 42 cm, kleur, oplage: 8 identieke exemplaren

'Amber' (naar een foto), directe techniek, sjabloon, afmetingen: 20,4 cm x 28,4 cm, monochroom gedrukt, 7 grijstonen, oplage: 4 exemplaren

'Zwemmers' (triptiek) (naar afbeelding + schets), aquatint (2x) op koperplaat + soft resist + lijnets + blinddruk (= zwembanden), afmetingen (per beeld): 9,8 cm x 14,8 cm, 1 kleur, verschillende zuurtijden
oplage: 3 identieke, kwalitatief goede drukken


'Sunnyside', persoonlijke fotocollage, omgezet in kleurtonen naar een grafische techniek

'Sunnyside', experimenten met overdrukken

triptiek

Geen opmerkingen: