"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


vrijdag 3 april 2015

Print Art Fair 2015

Een primeur voor mij, want voor de eerste maal bracht ik een bezoek bracht aan het Frans Masereel Centrum in Kasterlee. Daar vond reeds de vierde editie plaats van de Print Art Fair.
Op de affiche prijkte ook een oude bekende, dus des te meer een goede reden om eens een keer af te zakken naar hét mekka van de grafische kunst. Bovendien raakte bij het reclame maken bekend dat één van mijn medecursisten van de academie van Turnhout ook aanwezig zou zijn om een schoolproject voor te stellen. Hiervoor verkochten zijn ter plekke werken van Jef Geys voor het goede doel.

De Print Art Fair was een compleet nieuwe ervaring voor mij. Het vormde een cross-over tussen een beurs, tentoonstelling en een markt. Er vonden op gepaste tijden ook interviews, performances en boekpresentaties plaats.
De ondertitel van de affiche luidde: 'Zelden ontgaat verbeelding haar eerste druk'. Dertig geselecteerde kunstenaars kregen op deze manier de kans om hier met hun kunst naar buiten te treden. Ze presenteerden en/of verkochten hier hun drukwerk (want de nadruk ligt op prints).

Dit jaar was er een speciale tentoonstelling van Manor Grunewald en Dirk Elst: 'What's the trick Rennie?'. Manor presenteerde voor deze gelegenheid een reeks schilderijen die geïnspireerd waren op foto's van gerechten uit oude kookboeken. Hierbij maakte Dirk Elst de begeleidende tekst, in de vorm van een filmscript.

Het museum is vredig gelegen in de Kempense bossen. Als je door de ramen kijkt, overvalt je een zekere rust. Er was veel volk aanwezig, en de verscheidenheid in disciplines was zeer divers. Sommige kunstenaars verkochten boekjes, andere dan weer prints. Er lagen prints keurig op een grote hoop gestapeld, maar dit nodigde niet meteen uit om ze allemaal door te nemen. Als bezoeker moest je soms toch een drempel over, en vaak was het niet helemaal duidelijk of iets al dan niet te koop is.

Het is verder ook interessant om weten dat het museum een speciaal 'Artist in Residence Programma' heeft. Als grafisch kunstenaar moet je je hiervoor inschrijven, en u kan kiezen uit vier soorten residenties. Er zijn verschillende ateliers ter beschikking om binnen een specifieke discipline een project uit te werken. Zo kan u kiezen uit een digitaal atelier, litho atelier, hoogdruk atelier, zeefdruk atelier en een diepdruk atelier. Alle informatie kan u vinden op de website: http://www.fransmasereelcentrum.be.

Wie weet zal ik mij, als grafieker in opleiding, ooit inschrijven voor dat ene, allesomvattende project. Het was in ieder geval fijn om al dat moois te bekijken, kleine gesprekken te voeren en bovenal een ruime blik te tonen. Uiteindelijk is het een soort 'ontmoetingsplaats'. Dankzij mijn fototoestel heb ik alvast een geheugensteuntje binnen handbereik!

de ronde ruimte van het Frans Masereel Centrum doet mij denken aan de binnenkant van een ruimteschip

dat boekje komt mij bekend voor...



zeefdrukken

een oude bekende!

wondermooie monotypes


kleine etsplaatjes met elkaar gecombineerd


Geen opmerkingen: