"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


vrijdag 17 augustus 2018

De wereld in stippelbeeld

Belofte maakt schuld! 'Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte' van de Franse impressionistische schilder/pointillist Georges Seurat is VOLTOOID (verleden tijd)! Ik begon er vorig jaar al aan, maar zat ongeveer halverwege op een dwaalspoor en heb het werkstuk een jaar links laten liggen. In juni kreeg ik plots zin om hem af te werken, en wat bleek? De sleutel voor het probleem lag in de figuur uiterst rechts in het schilderij, omdat het allemaal donkere puzzelstukken zijn. Als je vast zit is het soms beter om je onderwerp even opzij te leggen, om er (veel) later terug met een frisse blik op te kunnen kijken. Dan dient de oplossing zich meestal vanzelf aan.

Ik heb de fun van het puzzelen echt wel te pakken: het geduldig sorteren van de kleuren, oplossingen zoeken, die uiteindelijke 'klik' voelen van dít stukje is het en geen ander, naar het einde toeleven en hopen dat er toch geen puzzelstukje ontbreekt. Het gaat mij om het plezier en de uitdaging. Voor mij is puzzelen ontspanning en een aangenaam tijdverdrijf, 'speeltijd' die is in mijn huidige leven soms schaars is.
Als de puzzel dan uiteindelijk 'af' is heb ik even spijt. Gelukkig wacht er dan alweer een nieuwe uitdaging! Ik beleef zelfs plezier aan de afwerking: het lijmen van de puzzel en hem vervolgens bevestigen op een stevige houten plexiplaat.

Voor mij is het verder een belangrijke voorwaarde dat het onderwerp een bekend schilderij moet voorstellen. Ik hou van de kleuren, en verder bewonder ik in het echt graag kunstwerken. Zo heb ik toch 'min of meer' een reproductie in huis. Het is zeker de bedoeling dat deze puzzels later een mooie plek in mijn woonst verdienen, bij wijze van decoratie.

Mijn volgende project wordt een kunstpuzzel van ruim 4000 puzzelstukjes (je leest het goed: dubbel zoveel) !! Het wordt andermaal een schilderij van een andere beroemde Franse schilder (rara?), maar deze keer zonder het 'stippelbeeldeffect' dat 's avonds telkens op mijn netvlies stond gebrand. Nieuwsgierig geworden? Mijn grootste bezorgdheid zal het 'stockeren' van het werk worden!

 Het eindresultaat van mijn afgewerkte puzzel 'Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte' van Georges Seurat (met daarachter een ander kunstwerk :) )

Geen opmerkingen: