"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."

maandag 26 december 2016

Jaarthema 'Sprookjes': resultaten semester één

Nooit eerder waren er voor onze tekenschool zó veel inschrijvingen als dit schooljaar!! Dit maakt dat wij nog steeds opgescheept zitten met een reservelijst.
De klas was reeds volzet nog vóór aanvang van het nieuwe schooljaar, en dat op zich is een nieuw gegeven voor ons. Wij stonden amper klaar met onze jaarlijkse lading foldertjes, of de mond-tot-mondreclame (lees= tamtam) was ons al voor.
Een beetje een vergiftigd geschenk vinden wij, omdat je op voorhand weet dat je heel wat leerlingen noodgedwongen MOET teleurstellen. Het beste in dat soort situaties is dan ook om zo snel en correct mogelijk te communiceren naar de ouders en hun kinderen toe. Het is elke leerling immers gegund om een plek te krijgen, dus moet en zal er ook een gepaste oplossing gevonden moeten worden. Leerlingen die er vorig jaar, of de voorbije jaren, bij waren krijgen immers voorrang op nieuwe leerlingen. Er zijn nu eenmaal regels die dienen gerespecteerd te worden, en daar kan slechts bij hoge uitzondering van worden afgeweken.
Er is in ieder geval voldoende potentieel om twee klassen op te richten, maar dan is er de vraag waar, wanneer en vooral hoe?? Onze budgetten zijn oké, maar er zijn nog zoveel andere factoren die meespelen...
In ieder geval is de vraag véél groter dan het aanbod, en dat is goed om weten. Ik heb in de loop der jaren een groot netwerk weten op te bouwen.

Dit schooljaar, althans dit eerste semester, hebben wij gewerkt rond het thema 'Cijfers en letters'. Als vanouds hebben wij zeer uiteenlopende soorten opdrachten gedaan.
Zo zijn wij het schooljaar gestart met een kringgesprek/spel en hebben allemaal een REUZE TekenschoolKids-ID(entiteitskaart) gemaakt mét chip. Deze chip werd op het einde van de les 'geactiveerd' (met een zaklamp, weliswaar ;-)), want anders mochten de leerlingen de volgende les natuurlijk niet binnen... grapje!

De eerste drie lessen waren tekenlessen. De jongste leerlingen hebben bijvoorbeeld met gekleurd papier en zwarte pennetjes zomerse bloemen gemaakt, terwijl de oudste leerlingen een passe-partout leerden kennen én gebruiken.
Les drie was gereserveerd voor onze tekenkaften, een jaarlijks terugkerend element. Als reserveopdracht mochten ze een tekening maken met de wegkrastechniek.
Voor de halloweenles had elke leerling allerlei zaken meegebracht. Ons lokaal was gedurende één les ondergedompeld in een griezelige sfeer. Wij hebben de klas in drie verschillende groepen gedeeld. Elke groep had zijn eigen taak: bosmonsters maken met bladeren, bosdieren en allerlei spinnen, vleermuizen, paddenstoelen tekenen, en natuurlijk een panoramisch landschap in houtskool om op het einde alles een plek te kunnen geven.
Dan was het tijd om onze grote knutselopdracht in te leiden: ***wonderWENSlampen***. Hier hebben we drie opeenvolgende lessen aan gewerkt, om de leerlingen die toch een les hebben gemist de kans te geven er ook één te maken. Natuurlijk heb je altijd leerlingen die gewoon iets trager werken.
Wij maakten met wit zijdepapier een mal van papier-maché rondom een ballon (de ene ballon al iets groter dan de andere). Vervolgens maakten wij uit karton, ijzerdraad, tape en een bierviltje de bodem, de teut, het handvat en het deksel. Interessant om te zien hoe elke leerling hiermee omging, en de verschillen onderling waren dan ook verbijsterend. Daarna werkten wij onze wenslamp verder af met stroken krantenpapier (papier-maché) én pulp voor de stevigheid en verbindingen.
In de laatste fase werden de wenslampen beschilderd met gouden acrylverf én verder afgewerkt met plakdiamanten.
Als reserveopdracht mochten onze leerlingen een tekstballon maken met een wens én kerstwensen bedenken en schrijven op kleine papiertjes. Deze zitten verborgen in hun wenslamp, en deze gaan we na Nieuwjaar tevoorschijn halen en lezen. Tevens luiden wij met deze opdracht het nieuwe gemeentelijke thema 'Sprookjes' in, dat van start gaat vanaf 1 januari 2017.

Met onze wenslampen ('naar het sprookje van 'Aladdin') nemen wij ook deel aan de ornamentenwandeling van de gemeente Vorselaar.
Samen met mijn leerlingen wrijf ik dus drie maal over mijn wenslamp en wens jullie allen, gelukkige lezers, het allerbeste voor het nieuwe jaar!

thema les één: tekenopdracht - REUZE TekenschoolKids-ID(entiteitskaart) mét chip

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen' - 'zoekers en vinders' (9+) en 'bloemenparade' (6+)

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen' - 'zoekers en vinders' (9+) en 'bloemenparade' (6+)

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen' - 'zoekers en vinders' (9+) en 'bloemenparade' (6+)

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen' - 'zoekers en vinders' (9+) en 'bloemenparade' (6+)

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen' - 'zoekers en vinders' (9+) en 'bloemenparade' (6+), eindresultaat

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen' - 'zoekers en vinders' (9+) en 'bloemenparade' (6+), resultaat

thema les drie: 'tekenkaften + wegkrastechniek (reserveopdracht)'

thema les vier: 'halloweenlandschap' - panoramisch landschap met houtskool, boswezens, tekeningen

thema les vijf/les zes/les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin') van papier-maché en pulp, ballon als mal

thema les vijf/les zes/les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin') van papier-maché en pulp

thema les vijf/les zes/les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin') van papier-maché en pulp, binnenkant afgewerkt met wit zijdepapier voor een egaal effect

thema les vijf/les zes/les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin') van papier-maché en pulp

thema les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin') schilderen met gouden acrylverf

thema les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin'), reserveopdracht - tekstballonnen maken en kerstwensen schrijven

thema les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin') schilderen met gouden acrylverf

thema les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin') schilderen met gouden acrylverf

thema les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin'), eindresultaten

thema les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin'), eindresultaten

thema les zeven: 'WonderWENSlampen' (naar het sprookje van 'Aladdin'), eindresultaten

deelname aan de 'Ornamentenwandeling' van de gemeente Vorselaar, een kleine selectie van wonderlampen, te zien in de glazen inkomhal van het gemeentehuis gedurende de eindejaarsperiode

deelname aan de 'Ornamentenwandeling' van de gemeente Vorselaar, een kleine selectie van wonderlampen, te zien in de glazen inkomhal van het gemeentehuis gedurende de eindejaarsperiode, detail

Geen opmerkingen: