"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 26 december 2016

Kinderspel(en)

Veel mensen schrikken bij de gedachte alleen al, maar één van mijn hobby's is... puzzelen. Een geduldig werkje, waar heel wat tijd (= lees: avonden) in kruipt. Helaas staat mijn leven op dit moment (voornamelijk) in het teken van werken, eten en slapen.

Deze puzzel, een reproductie van het beroemde schilderij 'De kinderspelen', van Pieter Bruegel de Oude (ruim 1500 puzzelstukjes) kocht ik ooit als souvenier in het Speelgoedmuseum te Mechelen. Dit schilderij vormt een fantastische stijlgids in de wereld van de Nederlandse spreekwoorden.
Hij heeft een jaar lang onaangeroerd op de tafel gelegen, alleen de rand was reeds voltooid. Enkele weken geleden had ik plots zin om hem verder af te werken, en dit gedurende enkele avonden. Uiteraard is het de bedoeling om hem in te lijsten.
Als ik ooit een speelkamer annex hobbykamer heb krijgt ie daar zeker en vast een mooie plek aan de muur! In afwachting kan ik, als extraatje, op zoek gaan naar alle spreekwoorden die worden uitgebeeld.

Geen tijd om op mijn lauweren te rusten, want inmiddels heb ik als kerstcadeau al een nieuwe (kunst)puzzel gekregen, namelijk 'Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte' van de Franse  impressionistische schilder/pointillist Georges Seurat. Nadat deze puzzel voltooid is, wordt het er wellicht eentje van 3000 puzzelstukjes: Renoir, Van Gogh, Degas... keuze té over.
Ik beloof ten stelligste dat ik het eindresultaat hier zal posten.

'De kinderspelen' van Pieter Bruegel de Oude

 'Un dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte' van Georges Seurat

Geen opmerkingen: