"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zondag 31 juli 2016

Bezoek aan het Hergé Museum

Het was een stralende vrijdagvoormiddag toen ik een treinticket kocht richting Wallonië, alwaar in Louvain-la-Neuve het Hergémuseum is gehuisvest.
Ik had er een aantal jaren geleden tijdens opzoekingswerk over Hergé al wat over gelezen, en nu heb ik het museum ook daadwerkelijk bezocht.
Er wordt nu blijkbaar ook veel reclame voor gemaakt, dus dat was een reden te meer.

Het museum ligt midden in het groen, vlakbij een gezellig plein. Het viel mij op dat de mensen ginder zo haastig zijn, in groot contrast met de rust zelf die het stadje uitstraalt. Het gebouw zelf is modern, met veel glas en lichtinval, en telt drie verdiepingen. Er werd mij een audiogids aangeboden, maar deze heb ik geweigerd. Ik ben van mening dat je je vrij moeten kunnen verplaatsen in een museum, en vooral zelf op ontdekking moet gaan. Achtergrondinformatie had ik genoeg, en verder waren er de informatieborden en filmpjes waarop interviews werden getoond. Iets dat mij opvalt wil ik gerust nog een keer herbekijken, maar in dit geval was daar net ietsje te weinig tijd voor.

Elke ruimte heeft een eigen thema, zoals bijvoorbeeld 'Het leven van Hergé', 'Een veelzijdig oeuvre', 'De Kuifje-personages', 'De rol van film', 'Het onderzoekslab', 'Dromen over verre reizen', 'De Studio's Hergé' en 'Hergés sterrendom'. 
Wat nog het meest mijn aandacht trok, waren de talrijke originele schetsen. Hergé had al van jongsaf de gave om een quasi perfecte schets neer te pennen, al is zijn stijl er logischerwijs in de loop der jaren wel complexer en vlotter op geworden.
Als tekenaar is hij mijns inziens 'onovertroffen' maar gaandeweg ontdek je dat deze diamant véél meer facetten heeft, wat hem tot de grootheid maakt die hij uiteindelijk is geworden.
Zo is er bijvoorbeeld de originele, compleet uitgewerkte schets van zijn beroemde cover 'De juwelen van Bianca Castafiore', overigens mijn lievelingsalbum ná 'Kuifje in Tibet'.
Het moet gezegd dat ik tot op heden nog steeds niet alle albums heb gelezen noch verzameld. In dit album wordt het 'filmische aspect' zeer zichtbaar. In één van de ruimtes kun je alle invloeden en inspiratiebronnen hiervan achterhalen.

TIP voor de tekenaars onder ons: op één van de informatieborden vind je de lievelingspen van Hergé, waar hij zijn tekeningen mee maakte. Je kan er zelfs met de Yeti op de foto.
Ook de zaal waarin het grafische aspect van Hergé wordt toegelicht sprak mij, als illustrator, erg aan. Ook het onderzoekslab is de moeite waard.

Als je na afloop vergelijkingen zou maken met bijvoorbeeld Willy Vandersteen, dan zou je kunnen stellen dat Hergé in zijn beginjaren van nature een véél betere tekenaar was. Bij de latere Vandersteen merk je dat 'verschil' helemaal niet meer.  
Willy Vandersteen wint het, wat mij betreft, ook ruimschoots als 'geboren verteller', temeer omdat hij probleemloos meerdere reeksen heeft opgezet en zijn talent simpelweg té groot was om het verder te kunnen opvolgen. Het lijvige boek 'Studio Vandersteen - kroniek van een legende' van Ronald Grossey is in dit verband trouwens een absolute aanrader.

Kortom, het museum is een must voor alle stripliefhebbers én je doet er inspiratie op.
Er is ook een eetcafé gevestigd aan het museum: 'Le petit Vingtième', zo genoemd naar de jeugdkrant waar Hergé in zijn beginjaren publiceerde.
Als toemaatje is er ook een boekhandel maar iets verderop, op de hoek van het pleintje vlak aan het station, vind je er nog een met meer keuze.

http://www.museeherge.com

zicht vanop de eerste verdieping, waar het avontuur begint

in de eerste zaal tref je vooral originele schetsen en herinneringen, gerangschikt per onderdeel, hier zien we Hergé als kattenliefhebber 'ofschoon hij koos voor hond Bobbie als compagnon voor Kuifje

de sfeervolle inkomhal, in elke ruimte is er trouwens aparte muziek te horen

niets mooier dan enkele spontane, losse schetsen, een echte MUST voor een tekenaar om te blijven bestuderen!!

originele, uitgewerkte coverversie voor het album 'De juwelen van Bianca Castafiore', bijna de perfectie en echt wel een hoogtepunt binnen zijn oeuvre

foto's van enkele reizen, met zijn tweede echtgenote Fanny Vlaminck-Rodwell

Hergé als grafisch ontwerper/reclamemaker, een mooi, typisch beeld van de tijd waarin hij leefde

Hergé als grafisch ontwerper/reclamemaker

een voorstelling van alle personages

de lievelingsboeken- en muziek van Hergé

het onderzoekslaboratorium, met enkele maquettes

het onderzoekslaboratorium, Kuifje in de ruimte én, nog controversiëler, als eerste mens op de maan

Hergé als reiziger, met talrijke attributen en schaalmodellen die in de avonturen van een Kuifje een rol spelen

de Studio's Hergé...

Geen opmerkingen: