"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


vrijdag 4 november 2011

Volgens het Groene Boeksken

Het is en blijft een klassieker in december: 'Het Groot Dictee der Nederlandse Taal'.
Elk jaar komt er een straffe, hoog aangeschreven schrijver aan bod met een uitgekiend epistel dat bepaald niet mals is, en waar menig leek van zou terugdeinzen. Als was Roodkapje opgepeuzeld door de boze wolf en het kalf -of de zware steen- reeds verdronken.

Vorig jaar waagde ik mij voor het eerst aan drie van de vorige dictees. De dictees van de vorige jaren kan je vinden op de respectievelijke website.
Ik heb het er zeker niet slecht van afgebracht, want telkens kwam ik boven het gemiddelde uit. Het deed mij terugdenken aan mijn tijd op de Lagere School, waar ik -op enkele hoogvliegers na- steeds trouw tegen de mediaan aanschurkte.

Hieronder volgt mijn versie van het dictee van 2010, dat ik live op televisie heb gevolgd. Ook hier deed ik iets beter dan het gemiddelde, al heb ik nochtans uiterst streng verbeterd!

Arnon Grunberg schrijft het dictee van 2011, dat je kan volgen op woensdag 14 december op Nederland 1. Hoe je kan deelnemen aan de voorronden lees je op http://grootdictee.nps.nl (- Over het Groot Dictee, subkop Voorronden).

De wedstrijd staat open voor alle Vlamingen en Nederlanders. Belangrijke voorwaarde tot deelname is geen spelling- noch smetvrees te hebben. :)
Nog even meegeven dat er ook een Groot Kinderdictee bestaat.
Zodus; neemt uw Groene Boeksken maar snel ter hand ;) !

'Kakofonie', dictee van 2010, geschreven door Tommy Wieringa

Geen opmerkingen: