"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zaterdag 5 november 2011

Zijsprongetje

Bij gelegenheid word ik wel eens gevraagd voor het maken van een portret, karikatuur of cartoon. Men bezorgt mij dan de nodige foto's, maar het gebeurt ook dat ik ter plaatse kom bij de klant. Ik beschouw zulke opdrachten als een aangenaam zijsprongetje binnen mijn artistieke carrière.

Afhankelijk van de specifieke wensen van de klant, maak ik een ontwerp op maat. Soms krijg ik volledig carte blanche.
Bij mensen die ik persoonlijk ken, mag het altijd ietsje meer zijn. De persoon hieronder afgebeeld is dokter van beroep, en ik moest dus bij aanvang met een paar zaken rekening houden: de periscoop staat symbool voor zijn beroep, en verder moesten er een Porsche en een glas rode wijn in verwerkt worden.
Omdat de persoon in kwestie wel houdt van een humoristische noot, kwam ik op het idee van de sexy verpleegsters op de achtergrond. Ik koos lichtblauw als kleur voor de Porsche, zodat de dokter op het voorplan zeker alle aandacht opeist.
De tekening is gemaakt op A3-formaat, uitgevoerd in grafietpotlood, afgewerkt met kleurpotloodjes en vervolgens ingelijst.

-Hier volgt nog een mooie reactie op één van mijn recente karikaturen:

"Geachte mevrouw, Beste Nele,
Langs deze weg wil ik U zeer hartelijk danken voor de prachtige karikatuur die U van mij gemaakt hebt.

Dit te moeten doen op basis van een foto, Chapeau. U hebt talent."

Wie bij mij een dergelijke opdracht wil laten uitvoeren, kan best een mailtje sturen. Alle technieken, materialen en voorstellen zijn in principe mogelijk.
Mijn karikaturen en portretten worden in de loop van de tijd verzameld, en zullen mee verschijnen op mijn persoonlijke website onder de tekstballon 'portret'.

Geen opmerkingen: