"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 9 november 2020

Boekenuurtje [4] : Warme krachtsoepen versus coole superijsjes (deel 1)

Sedert enkele jaren ben ik meer en meer bezig met thema's als gezond én lekker eten. Sinds kort heb ik mij een stappenteller aangeschaft, zo'n handig klein dingetje dat ik overal meeneem tijdens mijn wandeltochten. Dit toestel meet ook het aantal verbruikte calorieën. Voorheen wist ik niet eens wát een calorie betekent. Voor mijn lijn moet ik het toch niet laten, want ik eet alles wat mijn hartje begeert zonder een grammetje aan te komen. 

Tot mijn 33ste levensjaar kookte ik amper, wegens géén interesse. De korte coronabreak in het voorjaar bood volop gelegenheid om dit kennelijk 'sluimerende talent' tot uiting te laten komen. De kop was eraf. Ik maakte wel al milkshakes, mocktails en smoothies bij de vleet, maar ondertussen zijn daar (maaltijd)soepen bijgekomen, en weldra ook ijsjes. 'Soep' maken blijkt tegenwoordig zooooo passé. Stel je voor, je hebt tegenwoordig restaurants waar soep niet eens op de kaart vermeld staat! Zó jammer en zó ondergewaardeerd, want een goede soep is een echte voedingsbom dito volwaardige maaltijd. Soep is sowieso goed voor de lijn, en heeft daarnaast nog ongelooflijk veel andere voordelen voor onze gezondheid. 

Inmiddels heb ik mijn eerste-keren-soepenperiode voor een groot stuk achter mij liggen, en ze waren stuk voor stuk een schot in de roos. Nooit gedacht dat ik hier ooit interesse of enig talent voor zou hebben. Het is altijd leuk om een bestaand recept eens te mixen met een ander gelijkaardig recept, of restjes uit de koelkast te gebruiken om de soep nét iets anders te maken. Tsja, ik ben een echte 'soepmadame'. Soep zit bovendien boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Misschien zou ik toch eens moeten overwegen om mijn eigen milkshakebar of soepbar te openen? Er zou zeker vraag naar zijn. 

Net zoals met mijn kunstwerken, ben ik in het bereiden van mijn soepen ook altijd een tikkeltje anders. De soep moet mijn signatuur dragen. Vandaar past het boek 'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams prima in mijn kraam. Méér dan honderd soepen, verdeeld in diverse categorieën. Het boek legt hoofdzakelijk de focus op gezonde ingrediënten. Het is een modern boek, in die zin dat er ook gekookt wordt met minder toegankelijke producten zoals bijvoorbeeld zeewier, dat in de toekomst wellicht de hoofdrol zal opeisen. Terloops vindt u enkele korte hoofdstukjes terug, bijvoorbeeld over soepbenodigdheden, seizoensgroenten, verschillende soorten brood om bij de soep te serveren, informatie over kruiden (telen),.... Zoals in onderstaande recepten wordt geïllustreerd, is er ook ruimte voor bijgerechten. De recepten worden vergezeld van mooie foto's. Er is hierbij bijzonder veel aandacht besteed aan achtergrond en setting

Ik heb mij alvast voorgenomen om het komende jaar een veertigtal recepten uit te proberen. Er is voor elk wat wils: snelle soepen, knollen en wortels, reinigend, op grootmoeders wijze, exotisch, troostrecepten, feestrecepten, koude soepen (waarvan de meeste ook weer warm gegeten kunnen worden, wel zo handig),... Sommige recepten vormen hoofdgerechten op zichzelf. Hartverwarmend boek. De volgende stap wordt vast en zeker een eigen moestuintje, en daar heb ik ook al een boek voor klaar liggen. :)

Voor onder de kerstboom kies ik dit jaar resoluut voor een ijsmachine. Ik ben namelijk een vrouw van uitersten: enerzijds eet ik gezond en vooral gevarieerd, maar anderzijds ben ik een échte zoetebek. Volgend jaar ga ik mij dus ook af en toe eens aan een dessert wagen, waaronder mijn favoriet tiramisu en... ijsjes. 

'Ijs, 30 verrassende ijsrecepten' van Marleen Visser is alvast hét boek bij uitstek. Een makkelijk in de hand liggend boekje met vierkant formaat en framboosfrisse cover. Opnieuw geen klassieke, traditionele recepten, maar we gaan integendeel op zoek naar verrassende en eigenzinnige combinaties... om volop uit te proberen. Wat te denken van matcha-ijs met witte-chocoladeganache, of een ijslolly met komkommer, munt en granaatappel op een warme zomerdag? En voor de kids watermeloen-kiwi-ijsjes. Mmmmmm..... Al deze recepten kan je ook zonder ijsmachine maken, maar dan duurt het uiteraard véél langer. Het boek is opgedeeld in vijf hoofdstukken: roomijs, vegan ijs, sorbetijs, yoghurtijs en ijslolly's. Van deze auteur is eerder al een boek verschenen: 'Altijd ijs, ijs voor elk seizoen'.

Ik heb mij alvast enkele toffe ijsvormpjes aangeschaft voor nóg meer andere smaken, eventueel om later zelf te verzinnen. Yummie, yummie,... Ik heb nu al zin om als ne rakket de zomer in te vliegen.

In het toekomstige deel twee zal ik foto's posten van enkele van mijn creaties. <3 

Smakelijk!

'IJS, 30 verrassende ijsrecepten' van Marleen Visser + ijsvormpjes (recycleerbaar en milieuvriendelijke versies!!)

'IJS, 30 verrassende ijsrecepten' van Marleen Visser: recept watermeloen-kiwi-ijslolly 

'IJS, 30 verrassende ijsrecepten' van Marleen Visser: recept passievrucht-cheesecake-ijs

'IJS, 30 verrassende ijsrecepten' van Marleen Visser: recept aardbeiensorbet met venkel

'IJS, 30 verrassende ijsrecepten' van Marleen Visser: recept spicy honingijs met perzik

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept komkommergazpacho

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept pompoensoep en pestoquinoa

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept erwt en serranoham

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept Portugese kip, citroen en munt

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept appelciderazijn en rode biet

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept yoghurtsoep

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept brandnetelsoep met bloemen

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept waterkerssoep met krabtoastjes

'Hemelse soepen' van Nicole Pisani en Kate Adams: recept lauriersoep met hertenvleesballetjes

Geen opmerkingen: