"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


dinsdag 26 december 2017

Boekenuurtje [2]

De feestdagen zijn volop bezig, en ik heb intussen een behoorlijk lang lijstje klaar met boekentips die ik kwistig over deze blog zou willen uitstrooien.
Een echte aanrader voor avonturiers is het boek: 'Voettocht over het ijs - Shackletons expeditie naar de Zuidpool'. Dit vertelt het ware verhaal van ontdekkingsreiziger Ernest Shackleton die in het jaar 1914 met zijn bemanning en 69 honden op expeditie vertrekt naar de Zuidpool. Het was hun doel om het bevroren continent te doorkruisen, maar onderweg strandt hun schip en moeten ze te voet verder...
Het boek staat gecatalogiseerd als 'informatief prentenboek', en spreekt vooral oudere kinderen én volwassenen aan vanwege de vele details.
Het continent Antarctica heeft mij altijd al tot de verbeelding gesproken, omdat er tot op heden nog zo weinig over bekend is. Het blijft, tot op de dag van vandaag, grotendeels een mysterie.

Als illustrator ben ik vooral in de ban van de prachtige potloodtekeningen, met name de paginagrote tekeningen van de landschappen vind ik erg imposant overkomen. De 'verlaten' sfeer wordt bovendien wondermooi weergegeven. Kon ik maar zo'n prachtig boek maken als illustrator William Grill...
Misschien een cadeau om nog gauw onder de kerstboom te leggen?


Geen opmerkingen: