"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."

woensdag 28 juni 2017

Van sprookjes naar geuren en kleuren

Naar goede gewoonte volgt hier weer een leuk fotoverslag van de jaarlijkse eindejaarstentoonstelling/proclamatie van onze tekenschool. Vanaf volgend schooljaar zullen we onze werking uitbreiden, en aldus starten met twee klasgroepen in plaats van één.
Ikzelf zal de 6- tot 8-jarigen begeleiden en onder mijn hoede nemen. Dat wordt een uitdaging voor mij, want voor het eerst in de geschiedenis zal ik de enige, echte kapitein van mijn schip zijn. Ik ben erg benieuwd, want nu zal mijn persoonlijke inbreng pas écht zichtbaar worden.

 Het aantal lessen blijft voor elke klasgroep hetzelfde (= 19 lessen van 2 uur op zondagvoormiddag, om de twee weken). Onze visie uiteraard ook, want naast tekenen doen wij zó veel meer!
Wij hanteren telkens verschillende werkvormen. Daarnaast is er volop aandacht voor attitudes en vaardigheden: een goede omgang met materiaalgebruik, ze moeten leren hun mening te uiten, onderhandelen, samenwerken,...
De ene les werken we erg schools en strikt volgens een vast kader, de andere keer gebeurt er exact het tegenovergestelde en gooien we alle remmen los.
De ene keer focussen we op een bepaalde techniek of handeling, terwijl in het andere geval naar een concreet eindresultaat wordt gestreefd.
Naast de beeldende aspecten is er OOK ruimte voor spel en een beetje drama (bijvoorbeeld; de kinderen moeten bijvoorbeeld een schilderij uitbeelden terwijl anderen raden, en op deze manier leren ze 'op speelse wijze' iets bij over de kunstgeschiedenis en bepaalde kunstenaars).

Onze tentoonstelling biedt elk jaar weer een kort overzicht met de beste werken van elke leerling (al moeten we elk jaar opnieuw vaststellen dat de tekenkaften vrij 'leeg' zijn, wegens het beperkte lessenaanbod).
Dit schooljaar hebben we gewerkt rond het thema 'Sprookjes'. Rapunzel, Hans en Grietje, Aladdin, MAAR ook figuren als heksen, spoken, boswezens, fabeldieren,... ze passeerden stuk voor stuk de revue.
Ik was dit jaar aan zet om het diploma te maken, en daarin zitten enkele knipogen verwerkt naar de afgelopen lessen.

Klassiekers zoals een tentoonstellingsbezoek en een buitentekenles zijn en blijven toppers. Ook thema's zoals Carnaval, Kerstmis en Halloween blijven klassiekers in ons 'repertoire'.

Af en toe verbinden we bepaalde opdrachten aan een ruimer 'doel'. Zo hebben de leerlingen tijdens de les rond Carnaval feestelijke tulbanden gemaakt, naar de sultan uit het sprookje van Aladdin.
Niet alleen hebben we hier na afloop een fotoshoot én een Facebookwedstrijd rond georganiseerd, maar de leerlingen hebben deze tulbanden intern ook samen met ons geëvalueerd. Op deze manier leren ze kritisch kijken naar hun eigen werk en dat van anderen. Three in a row dus, want het belangrijkste blijft het maken of creëren van iets.

De noodzakelijke 'splitsing' houdt ook in dat ik van een aantal trouwe leerlingen afscheid moet nemen, aangezien zij les zullen krijgen van mijn collega Naomi.
Bij dezen zeg ik 'dankjewel' aan AL mijn leerlingen. Ik heb erg genoten van hun aanstekelijke enthousiasme, want dat stond op hun gezichten te lezen.
Het was weer een fantastisch jaar. Ik ben er stellig van overtuigd dat ook de toekomst er rooskleurig zal uitzien. Laat ze maar komen, die leerlingen!

Fijne vakantie aan iedereen, en misschien tot volgend schooljaar!?

even poseren als sultanin, ik waan mij in het sprookje van Aladdin :)
 
muur met tekeningen en op de achtergrond: enkele wonderlampen, gemaakt van papier-maché en vervolgens beschilderd met gouden acrylverf

tekenopdracht: bloemenparade (6+)

één van onze pronkstukken: het sprookjesschaakbord, met ridders, paarden, koningen, koninginnen, torens,...

schaakbord: de zwarte schaakstukken zijn gemaakt door de oudste leerlingen (9+)
 
schaakstuk paard: detail (9+)

schaakbord: de witte schaakstukken zijn gemaakt door de jongste leerlingen (6+)

vensterbankjes

nog enkele wonderWENSlampen (een project rond het thema Kerstmis)

glasramen met vensterbanken en vlecht (rond het sprookje van 'Rapunzel')
 

glasramen op een rij

kennismakingsopdracht: geef je eigen REUZE Tekenschool-Identiteitskaart vorm 

tekenopdracht: structuren weergeven met pen en leren werken met zoekkaders

opdracht: thema 'Carnaval': feestelijke tulbanden, naar het sprookje van 'Aladdin'

tekenopdracht fantasie: fabeldieren verzinnen

schetsboekjes naar aanleiding van een bezoek aan de WAK-tentoonstelling

groepsopdracht: halloweenlandschap, uitgevoerd met houtskool, met allerlei griezelige elementen in verwerkt

de tentoonstelling: enkele sfeerbeelden...





zeer goed gewerkt allemaal!



een klasfoto mag nooit ontbreken, en deze keer waren ze echt wel héél enthousiast!

tot slot: een 'rechtstreeks' diploma van mijn hand (dwz zonder ook maar enige voorschets) ;)
 

Geen opmerkingen: