"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


vrijdag 19 augustus 2016

De rammelende STEPrally

Een vakantie waarin je elke dag getrakteerd wordt op het zonnetje, wat kan een mens zich nog meer wensen? Kortom, een vakantie waarin je de ene parel probleemloos aan de andere rijgt tot een stralende ketting vol mooie, leuke momenten en herinneringen om later op terug te blikken.

Eén van die parels was een uitstap, die ik maanden geleden al vastgelegd had, als beloning voor twee leerlingen van de tekenschool in Vorselaar waar ik lesgeef. Aangezien ik vijf jaar lesgeef aan de tekenschool én eveneens vijf jaar aan deze twee trouwe leerlingen (Stien en Eva), vond ik deze traktatie een logisch gevolg.
Na wat zoeken koos ik een gepaste activiteit voor hun leeftijd: 'De rammelende STEPRally', een daguitstap georganiseerd door Terra Nova. Zij organiseren daguitstappen binnen de provincie Antwerpen. Er is voor elk wat wils, en het aanbod is dan ook zéér ruim.
Voor mijn leerlingen wilde ik een mix van cultuur, avontuur, sport en natuur. Aangezien beide meisjes de puberleeftijd naderen (één van hen gaat in september naar het middelbaar onderwijs), leek het mij geen slecht idee om een spannende zoektocht in de natuur te combineren met een leerrijke ervaring in een museum.

Met de trein gingen we 's ochtends naar het arboretum in Kalmthout. Hier hebben ze een tuin met allerlei prachtige bloemen, planten en kruiden (zoals bijvoorbeeld komkommerkruid, een eetbare plant die echt naar komkommer ruikt en smaakt). Kortom, we konden onze zintuigen de vrije loop laten.
Bij aankomst (én na een grondige inspectie van de vele leuke gadgets in de winkel) kregen wij een blad met daarop een kruiswoordraadsel. Hierop stonden een plattegrond en enkele nummers. Wij moesten in de grote tuin op zoek gaan naar deze nummers en de daarbij horende éénjarige planten. We moesten hiervan de juiste wetenschappelijke (oorspronkelijk Latijnse) naam in de vakjes schrijven.
Het was een verrassende zoektocht, want ook ik leerde heel wat nieuwe soorten kennen waar ik nog nooit eerder van gehoord had. Het was ook een goede les in oriëntatie, en één van beide meisjes is daar nu al zéér goed in onderlegd (nóg beter dan de juf :)).
Na deze zoektocht moesten wij ons blad inleveren en kregen als beloning een mooi boekje met de oplossingen, met daarin o.a. uitleg over de Oost-Indische kers, Slaapmutsje, Tabak, Kattensnor en nog een tiental soorten.
Dan was het de hoogste tijd om onze picknick te verorberen en de batterijen op te laden. Die picknick bestond uit een zak met daarin allemaal gezonde etenswaren zoals kleine komkommers, sandwiches, boter, smeerkaas, een ei, een appel en drinkyoghurt.
We hebben ons wel lichtjes moeten haasten om maar net op tijd op de volgende bestemming te geraken, en dit deden we per step. Het was ook voor mij de eerste keer dat ik op zo'n step stond, maar ik weet wel dat het momenteel een echte hype is.

Eenmaal aangekomen in het Suske en Wiske Kindermuseum werden we meteen ontvangen door een gids en werden we geïnviteerd in de woonkamer van tante Sidonia. We kregen eerst wat algemene uitleg en vervolgens elk een groot potlood om onze hals. Hiermee maakten we ons eigen digitale tekenblad, dat we achteraf uitgeprint mee kregen als souvenier.
We moesten van kamer naar kamer, en in elke kamer kregen we enkele leuke opdrachten voorgeschoteld. Zo was er een verkleedkamer, mochten we voor de camera een interview doen en moesten we Krimson verslaan met een koekjesbom,...
Nadien was er nog tijd om aan een zoekwedstrijd mee te doen (waarmee aan album te winnen valt), en om in de tuin wat te verpozen en deel te nemen aan de rally met diverse vervoersmiddelen.

Voor één van beide meisjes was dit reeds het tweede bezoek aan het museum (tsja, dat was uiteraard een wilde gok van mij), dus zij wist al ongeveer wat er te zien valt.
Voor mij was het mijn eerste bezoek aan Kalmthout, maar ik kom ZEKER nog eens een uitgebreider bezoek brengen aan het arboretum.

Mijn leerlingen hadden zichtbaar een leuke dag, en dat kan je ook goed merken op de foto's. Ik denk dat deze activiteit een schot in de roos was (want zoiets weet je natuurlijk nooit op voorhand...), en daar zal het goede weer ook wel een grote rol in gespeeld hebben.

Tot slot wil ik de geïnteresseerden nog de site van Terra Nova meegeven: http://www.terranova2016.be.
Het is een echte aanrader voor gezinnen met (kleine) kinderen maar ook voor groepen, of als je zelf geen kinderen hebt kan je het ook cadeau doen. Het is een originele verrassing. Wij hebben ons in elk geval goed geamuseerd!

zoektocht arboretum Kalmthout, met stien en Eva

een heerlijke dag!
 

een prachtige vijver...

selfie met de juf.
 
we kwamen ook de tweelingzussen tegen

hoog én droog

Suske en Wiske Kindermuseum, de Sissende Sampan

Eva speelt voor uitvinder

Stien speelt verstoppertje

tijd om nieuwslezer te spelen, en dat deden ze beiden met veel overtuiging




de rally

Vitamientje

een fijne attentie, om te koesteren

Geen opmerkingen: