"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."

zaterdag 9 april 2016

Ons Geluk

Ik ben een fan van het werk van de overleden Vlaamse schrijver Gerard Walschap, en meer bepaald van het meest intimistische gedeelte van zijn oeuvre: Ons geluk, Tor, De Française, Trouwen, Denise, De familie Roothooft...
Zijn verhalen zeggen alles over 'de mens', en uiteindelijk gaan ze allemaal over goed en kwaad. In die zin bekijk ik de auteur als een geboren psycholoog en filosoof. Ik kan zijn boeken blijven herlezen.
Mijn favoriete boek is 'De Française', met de nodige tragiek.
In 1995 en 1996 bewerkte regisseur Paul Koeck een selectie uit het werk van Walschap (inclusief essays) tot een 26-delige fictieve televisiereeks. Ik heb mij de DVD's jaren geleden aangeschaft, en wat mij betreft hoeft de verfilming allerminst in te boeten tot de literatuur.
Persoonlijk vind ik seizoen 1 iets beter. Tist en Trien zijn mijn favoriete personages (echt magistraal vertolkt door Nand Buyl en Chris Lomme). De hoofdrol was destijds weggelegd voor Johan Heldenbergh en Veerle Dobbelaere. Ook de (inmiddels overleden) actrice Greta Van Langendonck vind ik legendarisch in haar rol als Nel Muys.
In de Engelse literatuur vind ik auteur Emily Brontë (bekend van de meermaals verfilmde klassieker 'Wuthering Heights') zo'n beetje de vrouwelijke tegenhanger van Gerard Walschap. Beiden schrijven over realistische, alledaagse situaties en alle mogelijke emoties die daar bijhoren.

Hier een mooie, uitgebreide recensie te lezen over de achtergrond van de serie 'Ons Geluk':
 http://www.dbnl.org/tekst/_vla016199801_01/_vla016199801_01_0071.php

Zinnelijk aan elkaar verslaafd, maar spiritueel elkaars tegenpolen: René Hox en Leontine Verstraeten... (Johan Heldenbergh en Veerle Dobbelaere)

Tor Muys en René Hox (Marc Van Eeghem en Johan Heldenbergh)

Tist en Trien (Nand Buyl en Chris Lomme)
 

Geen opmerkingen: