"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."

maandag 28 maart 2016

Jaarthema 'Contrasten': resultaten semester twee

...En we zijn alweer halfweg het schooljaar, dus tijd voor een nieuwe update.
Onze tekenschool is springlevend! Dit merken wij aan zovele dingen: onze druk bezochte Facebookpagina 'Tekenschool Vorselaar' (die trouwens met vaste regelmaat onderhouden wordt), ouders die blijkbaar in vol ornaat kunstwerkjes delen van hun kinderen (en op deze manier zorgen voor extra reclame), MAAR ook de toffe voorstellen die van buitenaf komen.

Eén van de zaken waar wij in onze tekenschool sterk op inzetten is samenwerking, en dit niet enkel in klasverband. In de klas wordt dit bevorderd door o.a. evaluaties, verdeling van de klasgroep in jong-oud, meisjes-jongens enz...
Van de gemeente uit kregen wij zopas een voorstel van dorpsdichter Erik Goris (bekend als acteur van o.a. soaps zoals 'Familie',...), om tekeningen te maken bij zijn gedichten binnen het door de gemeente Vorselaar opgelegde thema 'Cijfers en getallen'. Daar gaan wij natuurlijk maar al te graag op in!

Dit semester hebben wij speciale dingen gedaan en gemaakt, al komen de grote 'kleppers' zoals een tentoonstellingsbezoek en onze interactieve buitentekenles 'Op zoek naar de schat' natuurlijk nog aan bod.
Eén van de moeders van onze leerlingen geeft cursussen pottenbakken (zie http://www.potjesenco.be), en zo kwamen wij op het idee om decoratieve schaaltjes te maken uit klei.
Deze tweedelige opdracht bestond uit enerzijds gedurende één les de schaaltjes maken uit klei, en tijdens de tweede les te glazuren in een mooie kleur. Hiervoor werden de schaaltjes tweemaal gebakken om een optimaal resultaat te kunnen garanderen.
Verder konden wij Carnaval, de dag die toevallig samenviel met onze tekenles, natuurlijk niet ongemerkt laten voorbijgaan. Wij gooiden het eens over een andere boeg, en lanceerden een tekenopdracht dat aansluit op het jaarthema 'Contrasten'. Aan de hand van het gegeven complementaire kleuren mochten onze leerlingen met pastelkrijtjes een clown tevoorschijn toveren op gekleurd papier. Deze leuke clowns werden afgewerkt met een stoffen strik én een confettihoedje (= toffe ideeën die rechtstreeks uit het brein van juf. nele komen :))
Het was overigens lang geleden dat we nog eens een echte waarnemingsles hebben georganiseerd, en dus verdiepten wij ons in het tekenen naar model (weliswaar op kindermaat, met enkele leuke attributen en maskers) én het tekenen naar een object. Om het allemaal wat speelser te maken voor de kleinsten, werden er enkele objecten verstopt in dozen. Onze leerlingen konden echter alleen beroep doen op hun geheugen. Op deze manier blijft het spannend (want ze weten niet allemaal wat er in de dozen zit), en bovendien leren ze na afloop dat iedereen éénzelfde gegeven héél anders kan waarnemen en weergeven. Differentiëren (d.w.z. werken op maat van het niveau van elke leerling) is en blijft een bijzonder aandachtspunt in onze tekenschool.
Terloops werken wij tussendoor ook nog aan een gezamenlijk groepsproject, maar dat blijft voorlopig nog een mooie verrassing (hihi :)). Feit is dat elke leerling zijn of haar steentje bijdraagt aan het project, en dat is het belangriijkste!

thema les 10: 'ruimtelijk werk - klei: 'Schaaltjes maken uit klei via de spiraaltechniek (deel 1) en glazuren (deel 2)', demonstratie

thema les 10: 'ruimtelijk werk - klei: 'Schaaltjes maken uit klei via de spiraaltechniek (deel 1) en glazuren (deel 2)', demonstratie

thema les 10: 'ruimtelijk werk - klei: 'Schaaltjes maken uit klei via de spiraaltechniek (deel 1) en glazuren (deel 2)',resultaat

thema les 10: 'ruimtelijk werk - klei: 'Schaaltjes maken uit klei via de spiraaltechniek (deel 1) en glazuren (deel 2)',resultaten

thema les 11: 'tekenopdracht - Carnaval: clowns tekenen met pastelkrijt op gekleurd papier'

thema les 11: 'tekenopdracht - Carnaval: clowns tekenen met pastelkrijt op gekleurd papier', eindresultaat

thema les 11: 'tekenopdracht - Carnaval: clowns tekenen met pastelkrijt op gekleurd papier', eindresultaat

thema les 11: 'tekenopdracht - Carnaval: clowns tekenen met pastelkrijt op gekleurd papier', eindresultaat

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar levend model en naar een (verstopt) object', ondeugende modellen (6+)

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar levend model en naar een (verstopt) object', (6+)

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar levend model en naar een (verstopt) object', (6+)

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar levend model en naar een (verstopt) object', (6+), resultaat

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar onderwerp' (9+), dieren
 
thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar onderwerp' (9+), dieren

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar levend model en naar een (verstopt) object', (6+), éénzelfde kikker getekend door twee verschillende leerlingen

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar levend model en naar een (verstopt) object', (9+), resultaat

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar levend model en naar een (verstopt) object', (9+), resultaat

thema les 12: 'waarnemingstekenen - tekenen naar onderwerp' (9+), resultaat dieren

Geen opmerkingen: