"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zondag 3 januari 2016

Boekenuurtje

De laatste tijd ben ik weer volop aan het lezen geslagen (alsof ik dat vroeger niet deed). Ondanks mijn drukke agenda en bezigheden, probeer ik er zoveel mogelijk tijd voor te maken.
Zoals mijn trouwe lezers wel zullen weten, las ik op deze blog zo nu en dan 'een hoekje in voor een boekje'. Sedert de opstart van deze blog is dit zowat een constant gegeven. Ik bundel deze tips dan onder de tags 'boeken' en 'literatuur'. Onder beide labels kan u ze, netjes op een rij, consulteren.

Ik houd zelf al enkele jaren een boekje bij. Hierin noteer ik bijvoorbeeld de boeken die ik in de toekomst nog graag zou willen lezen, maar ook de boeken die ik goed genoeg vind om zelf aan te kopen.
In mijn agenda schrijf ik op gepaste tijde een herinneringsnota, om mij een boek naar keuze aan te schaffen. Ik werd hard, dus gun ik mijzelf zo'n extraatje.
Het gebeurt dat ik een boek meteen koop zonder het vooraf gelezen te hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de romans van mijn lievelingsauteur Robbert Welagen. Tot nog toe heeft hij mij nog nooit teleurgesteld. Sterker nog: ik reserveer zijn boeken zelfs al nog voor ze verschenen zijn!
De beste boekentips haal ik door te surfen op het internet of door regelmatig blogs van schrijvers te bezoeken, maar ook uit tijdschriften zoals bijvoorbeeld Flow en Humo. Deze publiceren regelmatig boekenlijstjes.

Eén van mijn stiekeme ambities is om recensent te mogen worden. Mijn lievelingsgenres zijn biografieën, psychologische romans en briefromans, maar het gaat verder dan dat. Af en toe lees ik ook graag een poëziebundel. Tegenwoordig lees ik graag boeken die handelen over de achtergrond van bepaalde kunstenaars en/of kunstwerken.
Zo vind ik 'In ogenschouw' van Julian Barnes een heel mooi boek in deze categorie. Boeken als 'Waren de goden kosmonauten' van Erich von Däniken vind ik ook erg boeiend. Zijn boeken zijn bovendien veelvuldig geïllustreerd met prachtige afbeeldingen. Dit soort boeken inspireren mij dan weer om de documentaires te bekijken, zoals 'Chariots of the Gods'.
Er zijn ontelbaar veel voorbeelden van boeken in verschillende genres op te noemen. De laatste tijd maak ik mijn lijstjes vrij impulsief, puur op buikgevoel. Ik merk dat ik, met de jaren, een erg kritische lezer aan het worden ben. Het gebeurt regelmatig dat ik een boek als 'slecht' beoordeel na amper een paar bladzijden gelezen te hebben. Deze boeken worden meteen terzijde gelegd. Vergissen is menselijk... Het gebeurt dat ik een bepaald boek als goed beoordeel, en dat ik een ander boek van dezelfde auteur ronduit slecht vind.

Gelukkig is dit niet het geval bij Robbert Welagen. Ook zijn laatste nieuwe roman 'In goede handen' voldeed weer ruimschoots aan mijn verwachtingen. Inmiddels heb ik al zijn boeken verzameld. Ik speel zelfs met het idee om een klein gedeelte van zijn oeuvre te verbeelden in een graphic novel. Het verbaast mij trouwens dat zijn werk nog niet verfilmd is, want zijn verhalen zijn erg beeldend geschreven. Er hoeft, wat mij betreft, trouwens geen 'actie' te zijn in het verhaal om kwaliteit te leveren.
'In goede handen' draait om de grote keuzes in het leven. Het hoofdpersonage is een freelance illustrator die al vier jaar gelukkig samen is met zijn vriendin. Hij twijfelt of hij, al dan niet, vader wil worden. Tot hij op een gegeven ogenblik zijn dubbelganger ontmoet. Dit personage heeft wel een gezinsleven, en is in zijn ogen geslaagd in het leven.
Er zijn ontelbaar veel recensies over dit boek op het internet te vinden, maar deze vond ik goed verwoord: http://recensieweb.nl/recensie/oog-in-oog-met-jezelf/.
Wat mij nog steeds frappeert in de boeken van Robbert Welagen, is de anekdotische manier van schrijven. Hij kan griezelig gedetailleerd de feiten weergeven, en weet ook een bepaalde spanning op te roepen. Dat bedoelen de recensenten wellicht met de vele 'lagen' die doorschemeren in elk van zijn verhalen.
Welagen zou vast ook een meester zijn in het detectievegenre. In al zijn boeken is vrijwel altijd sprake van een link naar het verleden. Erg opvallend is dat zijn hoofdpersonages steeds mannen of jongens zijn. Ik zou Welagen wel eens willen lezen in de gedaante van een vrouwelijk hoofdpersonage. Alles aan zijn boeken bevalt mij: thematiek, stijl van schrijven, taalgebruik, setting, filosofie,... Zijn boeken zijn bovendien doorspekt van wijsheden. Af en toe staan er straffe oneliners tussen. Scherp de potloden, zou ik zeggen.

Verder kan ik ook 'Zomerhuis, later' van Judith Hermann sterk aanbevelen. Het boek is oorspronkelijk geschreven in het Duits, en dateert uit 1998. Hierin staan negen kortverhalen, en ik heb ze alle negen met genoegen gelezen. Deze recensie dekt mijn inziens de lading wel: http://www.volkskrant.nl/boeken/weemoed-om-iets-dat-misschien-nooit-komt~a650107/. Meer van dit, dus zal ik mij in de toekomst verdiepen in haar oeuvre. Blijkbaar is de verhalenbundel 'Niets dan geesten' een aanrader.
Tot slot is 'De truffelminnaar' van Gustaf Sobin eveneens een voltreffer, wat mij betreft. Dit is het genre van de psychologische roman, dus een terrein dat mij ten zeerste interesseert. Het verhaal gaat over een dode geliefde, die weer tot leven komt door de hallucinerende geest van haar minnaar. Het zijn de truffels die hij eet, die deze visioenen opleveren. Een pareltje, en het leest aangenaam. Op de volgende link vindt u een recensie van dit boek: http://www.publishersweekly.com/978-0-393-04832-2.
Hoewel alle drie dunne boekjes, zijn ze het lezen waard. Echt waar, geloof mij maar!

En alsof dat nog niet genoeg is, trakteer ik u voor het nieuwe jaar op mijn meest actuele lijstje:

-'Zout op mijn huid' - Benoîte Groult
-'De geschiedenis van imaginaire landen en plaatsen' - Umberto Eco
-'Hard hart' - Ish Ait Hamou
-'Scheepsjournaal: een boek van verre reizen' - Cees Nooteboom
-'Nachttrein naar Lissabon' - Pascal Mercier
-'De stilte van het licht - schoonheid en onbehagen in de kunst' - Joost Zwagerman
-'Baltische zielen' - Jan Brokken
-'Onderworpen' - Michel Houellebecq

...Hopelijk bent u er wat mee!


Geen opmerkingen: