"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 28 december 2015

Jaarthema 'Contrasten': resultaten semester één

Kerstmis is alweer achter de rug, en dat betekent dat we reeds in de helft van het schooljaar zijn.
Dit schooljaar hebben wij zelfs kinderen moeten weigeren, omdat de ultieme limiet bereikt was. Kortom - en we kunnen het niet genoeg herhalen: wees er volgend jaar op tijd bij!

Onze leerlingen hebben gedurende het eerste semester diverse dingen getekend, gemaakt, geschilderd, gedrukt en geknutseld. Het centrale thema dit jaar is 'Contrasten', en daar valt uiteraard zéér veel mee te doen.
Tegengestelde woorden, zoals bijvoorbeeld warm-koud, klein-groot, ver-dichtbij,... zijn tevens zaken die ook in het artistieke leerproces aan bod komen. Het hoeft daarom niet allemaal puur symbolisch te zijn.

Wij zijn weerom het jaar gestart met onze reiskoffers, maar deze keer een 3D-exemplaar met papieren bodem en een handvat.
De reis bracht ons verder naar les twee, die bestond uit een stap-voor-stap tekenopdracht op twee niveaus.
De jongste kinderen hebben à la Dali een olifant op stelten getekend. De oudere kinderen mochten een gebouw samenstellen door middel van collage/fotokopie, en dit vervolgens natekenen.
Les drie bestond uit een tweeluik: het eerste uurtje konden de leerlingen aan hun tekenkaft werken. Tijdens het tweede lesuur kregen ze een lijnoefening rond jong-oud. In twee kleine groepjes werden twee silhouetten uitgewerkt op ware grootte, namelijk van een volwassen persoon (=juf. nele) en Joni, de kleinste leerling van de klas.
Beide resultaten werden nadien opgehangen en ingekleurd tijdens de opendeurdag van de Sprankel/bibliotheek. De overige leerlingen maakten vrije tekeningen rond dit thema, waarvan enkele ingelijst en tentoongesteld werden.
Voor nog een andere les haalden wij onze bustes -na vijf jaar!- nog eens boven. Deze werden aangekleed door onze leerlingen. Elk groepje kreeg een specifiek thema/woord en enkele visuele voorbeelden.
Vervolgens werd er een les besteed rond 'monotypes'. Hiervoor huurden wij een koffer van 'Kunstwerkt', met daarin allerlei materialen om te leren drukken op kindermaat.
Onze leerlingen hebben verder ook geschilderd op doek. Zij baseerden zich hiervoor op speelgoed of maakten een zelfportret à la Picasso.
Er werd geëxperimenteerd met blauwe ecoline en tape, om zo een lang winterlandschap te creëren. Hier wordt nog een vervolg aan gebreid in één van de komende lessen.
Met Kerstmis maakten onze leerlingen leuke kerstkransen. Deze werden tevens opgehangen in en om het gemeentehuis. En nu vliegen we alweer verder naar semester twee, HOEZEE!

'tekenopdracht - reiskoffer: Wat neem ik allemaal mee op reis?'- 3D

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen - Olifanten op stelten en collages van gebouwen'

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen - Olifanten op stelten en collages van gebouwen'

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen - Olifanten op stelten en collages van gebouwen'

'tekenopdracht - reiskoffer: Wat neem ik allemaal mee op reis?'

thema les twee: 'stap-voor-stap tekenen - Olifanten op stelten en collages van gebouwen', detail in dit voorbeeld: inclusief heiligen

thema les drie: 'tekenkaften'

thema les drie: 'tekenkaften'

thema les drie: 'jong-oud - lijnoefening silhouetten tekenen op ware grootte'

thema les drie: 'tekenkaften'

thema les drie: 'jong-oud - lijnoefening silhouetten tekenen op ware grootte'

thema les drie: 'jong-oud - lijnoefening silhouetten tekenen op ware grootte', didactisch materiaal


thema les vier: 'modepoppen aankleden: 60's, 70's, 80's, toekomst, robots, sprookjes', detail

thema les vier: 'modepoppen aankleden: 60's, 70's, 80's, toekomst, robots, sprookjes'

thema les vier: 'modepoppen aankleden: 60's, 70's, 80's, toekomst, robots, sprookjes' 

thema les zeven: 'kerstkransen maken en versieren'

thema les zeven: 'kerstkransen maken en versieren'

thema les zeven: 'kerstkransen maken en versieren', eindresultaat mét label

Geen opmerkingen: