"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zaterdag 4 juli 2015

Tweede jaar Vrije Grafiek

Met veel enthousiasme en interesse volg ik de weekendopleiding Vrije Grafiek aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Turnhout. Ik heb er mijn tweede jaar succesvol afgerond.

Dit jaar heb ik mij uitsluitend toegelegd op het geduldig aanleren van de basistechnieken binnen de discipline diepdruk: droge naald, ets, aquatint, vernis-mou en mezzotint.
Ik heb geleerd om bijvoorbeeld twee plaatjes op elkaar te drukken, wat helemaal niet zo makkelijk is als het lijkt.

De resultaten zijn echt prille aanzetten en ik moet nog zéér veel leren. Momenteel zit ik nog volop in de onderzoeksfase, en daarom heb ik voor de onderwerpen dan ook gekozen voor klassieke en veilige thema's zoals landschap, stilleven en (zelf)portret.
Het is een boeiende leerschool waar ik de komende jaren ongetwijfeld mijn voordeel mee zal doen.

De klemtoon lag dit jaar op het onderzoeken van toonwaarden binnen de gebruikte technieken.
Wegens mijn langdurig verblijf in Zuid-Afrika heb ik een kleine achterstand opgebouwd, maar door mijn leergierigheid en inzet vormt dit allesbehalve een probleem.

Dit jaar was er een workshop fotogrammen maken, in samenwerking met het atelier Fotografie. Verder werden de lessen, zoals gebruikelijk, afgewisseld met modeltekenen.

Op het einde van het schooljaar was er uiteraard de grote eindejaarstentoonstelling in Cultuurcentrum De Warande.

'Fitos' (naar een foto), droge naald op zinken plaat, afmetingen: 19,5 cm x 29,5 cm, zwart-wit,oplage: 2 exemplaren

'Stilleven' (naar waarneming), lijnets + roulette op koperplaat in drie drukgangen, afmetingen: 18 cm x 23,5 cm, zwart-wit, oplage: 6 exemplaren

'Bergske' (landschap, naar waarneming/schets), aquatint op koperplaat,
afmetingen: 18 cm x 23,5 cm, zwart-wit, 5 grijstonen, oplage: 3 identieke, kwalitatief goede drukken


'Zelfportret' (naar waarneming/schilderij), mezzotint op koperplaat, 
afmetingen: 10 cm x 15 cm, zwart-wit, oplage: 6 exemplaren

'Zelfportret' (naar waarneming/schets), vernis-mou, twee verschillende plaatjes op koperplaat, afmetingen: 18 cm x 23,5 cm, zwart en blauw, oplage: 3 identieke, kwalitatief goede drukken

Geen opmerkingen: