"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zondag 2 november 2014

"Yo!", een vleugje Kunst in Kaapstad

"Oh my word!" Ik ben reeds halfweg! En ik heb een verlengd, leerzaam en zéér zonnig weekend achter de rug.
Nicole en ik besloten vrijdag een dagje te skippen op school (sssstttt!). In de plaats daarvan trokken wij naar de stad om er deel te nemen aan de Free Walking Tours.
Wij deden er eentje in de voormiddag én eentje in de namiddag. Op de plaats van bestemming aangekomen troffen wij, onder een kleurrijke paraplu, onze gids van die dag aan. Er waren nog geïnteresseerden komen opdagen, tot wij met een groepje van ongeveer vijftien waren. Vervolgens moesten wij ons kort voorstellen aan elkaar.
Onze gids bleek een Ier te zijn. Hij nam ons mee voor een historische tocht van 1,5 uur langsheen enkele beroemde monumenten, kerken en gebouwen.
Zo passeerden wij onder andere The Company's Garden, ook wel 'de groene long' van Kaapstad genoemd. Deze tuin was lang geleden een fruithandel met boomgaarden, aangevoerd door de Nederlanders. Er wordt gezegd dat er nog één exemplaar van zo'n boom bewaard is gebleven.
Nu is het vooral een plek om te ontspannen en uit te rusten. Verder passeerden wij enkele beroemde gebouwen zoals bijvoorbeeld het parlement, het stadhuis en de Slave Lodge. Ze vertellen allemaal op hun beurt een stukje geschiedenis. Ook namen we een kijkje op het grote plein Grand Parade. Hier vind je elke dag een grote markt, en wat verderop schittert het Kasteel De Goede Hoop.

Vooral boeiend vonden wij de tweede tocht, de (A)Bo(ve)-Kaap Tour. Dit is een hoger gelegen gebied in de stad dat bestaat uit honderden felgekleurde huisjes. Vroeger was dit de plaats waar de slaven gevestigd waren.
Er was een hal met muurschilderingen te zien, en we stopten bij een kruiden- en specerijenwinkel om soeveniers in te slaan. Hier vind je allerlei verschillende culturele stijlen door elkaar in een gezonde mix. Dit vind je bijvoorbeeld ook terug in de gebouwen, en dat maakt het een geliefd terrein voor architecten. Wij hielden ook halt bij de oudste moskee, want hier wonen vooral moslims.

De dag nadien trok ik in mijn eentje naar de stad om er een drietal musea te bezoeken (waarvan er één helaas is gesneuveld).
In het toeristische bureau sloeg ik een hele voorraad folders in, waaronder ook een brochure van 'Izikio', de overkoepelende organisatie van alle musea in Kaapstad, met lopende tentoonstellingen.
Als eerste bezocht ik het 'Kasteel de Goede Hoop'. Het doet wat met een mens om in zo'n kasteel rond te lopen. Trapjes, (donkere) gangen en kanonnen waren er in overvloed.
Er was echter zo enorm veel te zien, dat ik slechts een klein gedeelte heb ontdekt. Zo heb ik de tentoonstelling 'Fired - An exhibition of South African ceramics' gezien. Deze heeft een award gewonnen voor beste nieuwe tentoonstelling, en dus zeker de moeite waard.
De creaties waren origineel, kleurrijk en poëtisch. Er was porselein te zien, hedendaags werk maar ook oud aardewerk. Mooie, grote platen met tekst en foto's op de muur ondersteunden de verschillende onderdelen en vertelden meer over de verschillende technieken en het werkproces. Overigens is keramiek een belangrijke en populaire kunsttak in Zuid-Afrika. Helaas had ik de tijd niet om alles door te lezen.
Het 'Millitary Museum' toonde historische kaarten, uniformen en een collectie wapens. Op de bovenste verdieping liep de tentoonstelling 'Design en Making (the story of food)'. Hier ging het vooral om recyclage.
 In Kaapstad heb je wel een hele week nodig om alle attracties te bezichtigen, zoveel zijn het er!

Na deze tentoonstelling repte ik mij naar het Oude Stadhuis, want daar was een verzameling etsen te zien uit publieke en private collecties van de Nederlandse kunstenaar Rembrandt Van Rijn!
Deze was opgedeeld in verschillende rubrieken, zoals natuurlijk de 'Zelfportretten', 'De moeder van Rembrandt', Bekende Bijbelse thema's die hij heeft verbeeld...
Voor mij blijft Rembrandt DE grootmeester van het licht- donkercontrast. Als je een kenner bent, dan kan je zijn prenten door en door bestuderen. Er was ook een ruimte met de voorstelling van een grafiekatelier met informatie bij de verschillende materialen, en er was ook een kleine diepdrukpers opgesteld in de ruimte. Als 'grafica in opleiding' mocht ik deze tentoonstelling zeker niet ontlopen.

Vandaag had ik een 'rust'dag ingepland. Ik heb tijd gemaakt om enkele schetsen te maken in het park, met de imposante Tafelberg op de achtergrond. Inmiddels zijn de drie Duitse meisjes naar huis vertrokken. Het wordt leger en leger, want we zijn nu nog met drie in de kamer: ikzelf, Nicole en Irene (= het Italiaanse meisje).

Kortom, dit weekend was vooral een ontdekkings- en leerervaring. Kaapstad ik een muliculturele stad, maar de criminaliteit loert om de hoek. Het is niet bepaald evident om alleen in een grootstad te moeten rondlopen, maar uiteindelijk went alles en ben ik weeral een nieuwe ervaring rijker.

Wat men in het Westen zegt over de mentaliteit hier, klopt wel degelijk. Op dit moment heb ik 0% stress. De mensen hier staan heel vroeg op, maar de dagen duren ook veel langer. 
Nicole en ik voelen ons soms alsof we ons in twee werelden bevinden. Gedurende de week hebben wij ons vaste werkschema, met af en toe een afwijking. Maar tijdens de weekends zetten wij steevast onze 'toeristenpet' weer op. Wij breien de ene leuke, uitdagende activiteit aan de andere, en dan komt het vakantiegevoel pas echt tot uitdrukking. Plannen maken is niet altijd gemakkelijk, maar uiteindelijk komt alles goed.

Ik zit in de helft van mijn verblijf, maar heb al héél veel mooie plaatsen gezien en toffe activiteiten gedaan.
Mijn lijstje slinkt zienderogen, dus even bekijken wat ik ZEKER nog wil doen gedurende de komende twee weken.
Volgende keer zal ik wat meer vertellen over ons gastgezin. Wees allen op post!

decoratie tijdens onze lunchstop in een lokaal restaurant in de stad

een kleurrijke collectie sjaals

muurschildering tijdens de Bo- Kaap tour

een kleurrijk huisje in de Bo-Kaap

op de achtergrond torent de moskee hoog uit!

één, twee, drie = BOEM!!

'Fired - An exhibition of South African ceramics', detail

'Fired - An exhibition of South African ceramics', ruimte


'Fired - An exhibition of South African ceramics', detail

'Fired - An exhibition of South African ceramics'

'Fired - An exhibition of South African ceramics', kleurrijke potjes


'Fired - An exhibition of South African ceramics'

'Design en Making (the story of food)'

'Design en Making (the story of food)', detail

Millitary Museum'
 
Millitary Museum', detail
 
tentoonstelling etsen Rembrandt Van Rijn, overzicht

tentoonstelling etsen Rembrandt Van Rijn,atelier

tentoonstelling etsen Rembrandt Van Rijn, diepdrukpers (let op de 'Hollandse tegels' onderaan!)


schets in het park, met de Tafelberg op de achtergrond

Geen opmerkingen: