"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 10 november 2014

Laatste toeristenimpressies

Ik start mijn verslag met droef nieuws. Irène is gisteren vertrokken, en nu waren ze nog maar met twee.... ( + drie boys)

Vandaag een prima dag gehad op school. Ik moest drie testen afnemen (= Engels, Wereldoriëntatie en Zuid-Afrikaans) van twee leerlingen die vorige week afwezig waren wegens ziekte. Zij hebben zéér flink gewerkt, dus ik denk dat mrs. Benjamin erg tevreden zal zijn met de resultaten. Zo zie je maar dat niet alles kommer en kwel is. Er is inderdaad een groot verschil in level, en een kwart kampt met een serieuze leerachterstand. Ook (een deel van) dit moment heb ik op video vastgelegd. Het geeft een beetje een indruk van het algemene niveau van de inhoud van de testen.

Dit is mijn laatste week op school, en natuurlijk zal ik de leerlingen erg missen. Het is hier bijvoorbeeld heel normaal dat de leerlingen de juf aanraken, aan haar haren zitten of zelfs een rugmassage geven. Bij ons is zoiets ondenkbaar. Geloof is hier op school erg belangrijk, en er wordt ook gebeden voor elke maaltijd. Hun lunch eten zij al omstreeks tien uur.

De afgelopen week heb ik vooral testen moeten afnemen van de afwezige leerlingen, maar dat waren er meestal maar twee of drie. De resterende tijd maken de leerlingen sommen, schrijfoefeningen of lezen ze voor.
Het valt op dat ze enorm veel moeite hebben met zelfbeheersing. Tijdens het klassikaal afnemen van de schriftelijke testen vallen er constant pennen(dozen) en spullen op de grond. Sommige leerlingen hebben moeite om op hun stoel te blijven zitten of te zwijgen. Wanneer ze zien dat je moeite doet om hen vaardigheden en attitudes bij te brengen, worden ze wel gehoorzamer. Zoiets vraagt echter veel tijd en vertrouwen. Rome wasn't built in one day.
Elke morgen komen ze nog steeds vol enthousiasme op mij toegelopen, en dat vind ik hartverwarmend!

Zaterdag hadden Nicole en ik afgesproken met de vrijwilligers van het andere gastgezin in Grassy Park, waaronder ook de Vlaamse jongen Matisse. Wij hadden afgesproken bij de Old Biscuit Mill.
Daar is iedere zondag een Neighbourgoods Market, een soort voedingsmarkt. Hier kan je lokale producten vinden, brood, vlees, artisanale producten, verfijnde producten, wijn, bloemen, planten, groenten en ga zo maar door.
Je vindt er verder ook esoterische oliën, zeep, honingsoorten, bloemen,.... De verkopers geven overal uitvoerig uitleg, en je kan er ook gratis proevertjes krijgen.
Het is interessant om typische gerechten te testen uit de verschillende werelddelen. Aan te raden is om s' ochtends met een lege maag vroeg genoeg naar hier te komen. De markt opent zijn deuren om 9 uur en sluit zijn deuren om 14.30 uur. Ook ons geliefde België is hier vertegenwoordigd met overheerlijke Brusselse wafels.
Dit is een must voor culinaire liefhebbers, en het is kennelijk zowel populair bij toeristen als locals.
Ikzelf had mij voorgenomen om een heerlijk stuk chocoladetaart te verorberen. Qua suikers heb ik de afgelopen maand immers serieus moeten inboeten.
Daarnaast heb ik ook een streekgerecht, Bobotie, geproefd. Dit is een Kaap Maleisisch gerecht, bestaande uit curry en rundvlees. De buitenkant is een soort deeg (zoals een loempia), afgewerkt met eigeelglazuur. Ook de zelfgemaakte (aardbei)shakes wilde graag degusteren!
Hoewel het niet meteen op mijn lijstje stond, is het wel aan te bevelen. Een prima tip voor een bewolkte of regenachtige zaterdagvoormiddag (want de markt, die bestaat uit twee grote ruimtes, is overdekt). Het enige nadeel is dat het hier vanaf omstreeks een uur of elf over de koppen lopen is.
 Zuid-Afrika is bekend om zijn goede wijn (zo kocht ik een heerlijke fles in een plaatselijke wijnboerderij in Stellenbosch), maar wist je dat bier hier minstens even populair is? Helaas ben ik geen echte liefhebber. :(

Omdat het iets te bewolkt was, zijn wij (voor de tweede maal) in de namiddag met z'n allen naar het shoppingcenter Canal Walk gereden.
Zondag vertrok Irène, het Italiaanse meisje, naar het vrijwilligershuis in de stad. Wij besloten om haar te vergezellen, en hebben er een fijne, zonovergoten dag van gemaakt.
In het huis zijn ze wel met 30! Het strand en de winkels liggen slechts op loopafstand. Wij hebben een lange wandeling gemaakt langs het strand, Sea Point en Green Point. Onderweg aten wij een ijsje en passeerden een openluchtzwembad met maar liefst drie baden, vlak naast de oceaan. Een entreetje voor een ganse dag kost amper 20 RAND (= 1,5 EURO).
Wij bezochten ook het Cape Town Stadium, maar dat bleek op zondag helaas gesloten te zijn. Vlak naast het stadium liggen velden waar rugby, golf en cricket worden beoefend. Naast voetbal de drie belangrijkste sporten in Zuid-Afrika.
Iets verderop ligt een gigantisch park met een vijver en speeltuinen. Aha, hier brengen die Capetonians hun vrije zondag dus door!?
Wij verpoosden even op een bankje bij de vijver. De lucht was heel bijzonder, met allemaal kleine, fijne wolkjes.

Na een selfie was het tijd om afscheid te nemen van onze toffe vrijwilligster Irène. Volgend jaar komt ze naar Amsterdam, dus wie weet ontmoeten wij elkaar daar. Adressen uitgewisseld, en daar was onze taxi. De laatste week is ingezet.

Neighbour Goods Market, over de koppen lopen!

'Rooibos Ice Tea', gemaakt van de beroemde plant fynbos, overal te vinden in Zuid-Afrika

Argentijnse specialiteiten voor de liefhebbers en/of kenners

'Lazanou', plaatselijke wijnen mogen natuurlijk niet ontbreken op deze markt

ook ons België is vertegenwoordigd met uitstekende Brusselse wafels (met n' een bol ijs voor de liefhebbers)

bakkerijen slaan hier hun slag met ovenverse broden

"Hallo cookiesmonsters!", ik zou een hele voorraad inslaan


sssjjtttt!, ik proefde een heerlijk stuk chocoladetaart (links bovenaan in de hoek)

planten, kruiden....

mijn bril in een uitvergrote versie!

een blik op het Cape Town Stadium

een vijver vol waterlelies

de wolkenpartij is heel bijzonder

een wandeling langs Sea Point 

overal vind je zulke kerstbomen in het straatbeeld

tijd voor een laatste selfie

Geen opmerkingen: