"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zondag 19 oktober 2014

Eindelijk boven water!

'Eindelijk boven water', dat is de slagzin waar ik vandaag mee ga beginnen. Momenteel zit ik even te bekomen in een plaatselijke hostel in Cape Town City zelf. Ik stel het wel, en blaak zelfs van gezondheid. Het weer rond dit jaargetijde is prima en alles staat hier in bloei, met temperaturen van rond de 25 graden én een stralend blauwe hemel. Vermoedelijk zullen jullie mij bij thuiskomst niet meer kennen en kom ik als een 'Afrikaantje' weer terug naar huis.

Het was een ontzettend vermoeiende vlucht geweest. Ik moest twee maal overstappen, éénmaal via Londen en nog een keertje via Johannesburg. Ik was dan ook erg blij toen er iemand van SASTS (= de organisatie ter plekke) mij kwam oppikken aan de luchthaven. Ik werd meteen naar het backpackershotel gebracht, waar ik even tot rust kon komen. Na een verkwikkende douche, en wat gegeten en gebabbeld te hebben met de andere backpackers, besloot ik om vroeg te gaan slapen. Gelukkig is de tijdzone hier dezelfde als in België, dus last van een spreekwoordelijke jetlag had ik niet.

Gewapend met een pak nieuwe informatie en een berg foto's, opnames en secondefilmpjes begin ik mijn avontuur hier in Kaapstad.
Amper drie dagen achter de rug, en al ontzettend veel dingen beleefd en gezien dankzij de 'Western Cape Tour', een gegidste route die ons voerde langs de wijnlanden via de kustroute naar Kaapstad zelf.

De volgende morgen na mijn aankomst, heel vroeg, werden ikzelf en Ana (een Noors meisje) opgepikt door een minibus, om aan onze 'minireis' te beginnen. Uiteindelijk waren we met negen dames, en allemaal twintigers. Ulrich was onze chauffeur en bracht ons van de ene plek naar de andere. In onze groep zaten uitzonderlijk verschillende nationaliteiten: één Amerikaanse, twee Russische, (slechts!) drie Duitse, één Zwitserse en het Noorse meisje. Van elk wat wils dus, en dat bevorderde de onderlinge communicatie.
De vuistregel was dat we Engels praatten met elkaar, maar stiekem leerde ik wel in het Russisch tot tien tellen en pikte door goed te luisteren ook van andere talen wat op. Het leuke is dat je met elkaar van gedachten kunt verwisselen over de gebruiken in het land van herkomst. Zo heb ik een nacht met de twee Russische meisjes verzusterd, en heb ik daardoor heel wat foto's kunnen bekijken uit hun thuisland.

Wij hebben gedurende onze driedaagse onnoemelijk veel 'hotspots' gezien, en het ene was nog spectaculairder dan het andere. De gids heeft ons onderweg over de plaatsen die we passeerden heel wat nuttige informatie en historische feiten verteld.
Een opsomming van slechts 'enkele' activiteiten (en het bezoek aan sommige dorpjes of het gezellige pootjebaden aan het strand niet inbegrepen): wijn proeven in combinatie met kaas en chocolade in twee plaatselijke wijnboerderijen in Stellenbosch, walvissen spotten (en gezien!) in het kuststadje Hermanus (alwaar we de eerste nacht hebben geslapen), pinguïns spotten, een bezoek aan Kaap Agulhas, een boottocht in Houtbaai alwaar we zeehonden gingen spotten, struisvogels voederen en (voor mij het absolute hoogtepunt!) een indrukwekkende wandeltocht naar Kaap de Goede Hoop/Cape Point, het meest Zuidelijke punt van Zuid-Afrika waar de warme Indische oceaan samenkomt met de koude Atlantische Oceaan. De tocht naar boven was gewoonweg 'FANTASTISCH'. Het was er koud, en met momenten was de wind zo hevig dat ik bijna 'van mijn sokken' werd geblazen. De foto's (die op komst zijn) zullen ongetwijfeld ALLES vertellen.Vooral de panoramische uitzichten zullen mij voor altijd bijblijven... Ik heb er ENORM van genoten, want zoiets maak je maar zelden in je leven mee.

Al zo veel nieuwe mensen leren kennen, en eigenlijk moet alles nog beginnen. Morgen volgt er een oriëntatiedag met onder andere een stadsbezoek, en nadien maak ik kennis met mijn hostfamilie. Ik kijk er naar uit! Dinsdag start ik met mijn schoolproject, en in de namiddagen en weekends ben ik vrij. Tijd genoeg dus om de bijzonderheden en schatten van Kaapstad te verkennen en ontdekken.

Ik heb zoveel indrukken, maar het is helaas al laat en ik ga het hier bij moeten laten. Ik hoop bij mijn familie regelmatig te kunnen posten. Weldra dus meer nieuws. Slaapwel!

*Weetje: in Zuid-Afrika zijn er elf officiële talen, en het Zuid-Afrikaans is erg vergelijkbaar met het Nederlands. Het is een soort verbasterd West-Vlaams. Leuk om die conversaties te volgen! Er komt ook bijzonder veel 'ie' voor in de woordenschat.



Geen opmerkingen: