"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


vrijdag 13 december 2013

Even boekenwurmen...

Het einde van het jaar is alweer in zicht, en dus trakteer ik jullie als kerstgeschenk op een nieuwe reeks (prenten)boeken. Twee ervan zal ik iets uitvoeriger bespreken. Misschien belanden er wel een paar tips bij u onder de kerstboom!

Een boek dat ik van harte kan aanbevelen -een item dat onmisbaar is voor elke illustrator- is 'little big books - illustrations for children's picture books'.
Dit boek bevat een uitgebreide staalkaart van de beste hedendaagse illustratoren ter wereld. Elke illustrator krijgt zijn of haar eigen spread toegewezen, met daarbij een kort woordje uitleg over de kunstenaar zelf. Tussendoor zijn er interviews toegevoegd met o.a. een illustrator, een criticus, een pedagoog en een kinderboekenrecensent.
De Belgische illustratoren die erin zijn opgenomen zijn o.a. (opvallend veel) grafici Isabelle Vandenabeele, Kaatje Vermeire en Kevin Vanwonterghem. Met laatstgenoemde heb ik eerder eens deelgenomen aan een Grafiekwedstrijd (waarbij hij vreemd genoeg de duimen moest leggen voor mij!).
Dit is een mooie uitgave met rode linnen kaft en prachtige schutbladen. Zit je even in een artistieke dip, of wil je op een snelle manier weten welke media er zoal bestaan en hoe bepaalde illustratoren iets aanpakken? Via dit naslagwerk krijg je meteen een antwoord op al je vragen. Een echte must-have die een zilveren wikkel en dito strikje verdient!

Een ander boekje dat mij meteen aansprak heeft de poëtische titel 'It's not an ocean' en het is uitgegeven door de kleine uitgeverij Bries, gelegen in het hartje van Antwerpen. Dit collectief staat bekend in België voor zijn delicate uitgaven die een kruising vormen tussen strip, literatuur en kunst. De kaft van het boekje doet al erg artistiek aan, maar de inhoud is dat des te meer. De etsen zijn van de hand van Céline Hudréaux, en de ondersteunende tekst is van Geert Ooms.
Neem ook eens een kijkje op de website van Bries voor meer werk van andere auteurs: http://www.bries.be.

Alain Verster is een illustrator die ik enorm bewonder. Hij gebruikt een zeer speciale techniek met afplaktape en afdrukken van oude foto's. Hij is kortom een ware trendsetter in zijn genre. Het loont de moeite om elk detail in al zijn prenten nauwkeurig te bekijken, want het is uiterst minutieus en ambachtelijk vakwerk. Zijn prenten ogen zó ongelooflijk charmant.
In afwachting kocht ik alvast 'Vasco het voetbalvarkentje', in samenwerking met auteur Edward van de Vendel voor uitgeverij De Eenhoorn.
Een ander groot talent is Anton Van Hertbruggen. 'Het hondje dat nino niet had' kon ik moeilijk links laten liggen. Ik werd onmiddellijk verliefd op de prenten.
Tenslotte kocht ik 'Een potje vol storm' van Keanne van de Kreeke. Meer info over haar kan je vinden in de zijbalk van deze blog.

Het doet mij er bij stilstaan dat er nog ergens in mij een zacht stemmetje echoot: "Nele, genoeg gezien en gelezen! Nu is het aan jou..."  
"Maar ik heb het tegenwoordig ook zo druk hé jong, en er komen alleen maar plezante zaken bij. Ergens moet er toch nog ruimte zijn om een volwaardig boekje te maken??" "Eenmaal, andermaal... Laten we zeggen dat de teerling geworpen is.

boekenpakket, kant en klaar:))

cover 'little big books'
 
spread uit 'little big books'

spread uit 'little big books'

spread uit 'little big books'

spread uit 'little big books'

spread uit 'little big books'

spread uit 'little big books'

spread uit 'little big books'

spread uit 'little big books'

spread uit 'little big books'

cover van het boekje 'It's not an ocean'

spread uit 'It's not an ocean'

spread uit 'It's not an ocean'

spread uit 'It's not an ocean'

backcover van het boekje 'It's not an ocean'

Geen opmerkingen: