"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."

zaterdag 24 augustus 2013

Postbus X, da's niet niks!

Lang geleden plaatste ik op deze blog een post over 'Postbus X' (*zie label 'filmpjes'), een Vlaamse jeugdreeks die te zien was van 1988 tot 1994 op de toenmalige BRTN.
Deze reeks was een spin-off van 'De Opkopers' (waarin bijvoorbeeld bekende tekenaars zoals Willy Vandersteen en Marc Sleen een bezoekje brachten), 'Merlina' en kende later ook een opvolger 'Interflix'.
Het concept is simpel: Postbus X is een geheime weldoenersorganisatie die er, bestaande uit de helft van het redactieteam van de krant 'De Ravenburgse Post', een eigen agenda op nahoudt. Hun doel is om mensen uit de nood te helpen, maar dan op een plezante manier (zoals Jonathan Hiks, de eigenaar van de krant, het zo dikwijls zegt in de reeks).

Ik schreef eerder al dat ik destijds net iets te jong was om de reeks 'bewust' mee te maken. Intussen heb ik mij de DVD (= seizoen 1,2 en 3) aangeschaft en kan ik urenlang genieten. Dit is en blijft voor eeuwig mijn favoriete jeugdreeks ooit. De acteurs zijn met momenten echt voortreffelijk, en wat mij betreft ook extra credits voor de senarist Dick Durver.

Neem zeker eens een kijkje op http://www.ravenburgsepost.be, waar onder meer drie dossiers onderzocht worden, getiteld 'Felix Fratsen', 'Liefde in PB X, Jessie en Pol', en 'Pluyms liefdesleven'. Er is ook een interview terug te vinden met Paul Ricour -de acteur die in alle vier de reeksen fulltime heeft meegespeeld, telkens met een ander beroep- alias 'Polleke'.
Mijn favoriete personage is Felix Haantjes (gespeeld door Ludo Hellinx).
Mijn favoriete aflevering tot nog toe is aflevering 4, 'De Neptuneshow'. Een aantal afleveringen zijn trouwens te bekijken op Youtube.

Ik besloot het nuttige aan het aangename te koppelen en maakte een ultrakort beeldverhaal van een scène uit deze aflevering. Hiermee is de minibioscoop die ik wilde maken ineens getest, en heb ik weer een toffe opdracht klaar om door mijn leerlingen te laten uitvoeren.

*Pittig detail: in mijn persoonlijke geboortehoroscoop staat te lezen dat ik ook een uitstekende 'onderzoeksjournaliste' zou kunnen zijn, dus wie weet is Postbus X wel een fictief kolfje naar mijn hand? Nu nog op zoek naar een geschikt alter ego én een geheim postadres. Jullie zijn alvast gewaarschuwd! En in afwachting een voorproefje...

"Dames en heren, de voorstelling kan beginnen: Welkom bij Postbus X!"

*Cast:

-Jaak Vissenaken (Jonathan Hiks)
-Lulu Aertgeerts (Ilse Hiks)
-Paul Ricour (Pol Tack)
-Veerle Eyckermans (Jessie Kumps)
-Ludo Hellinx (Felix Haantjes)
-Alex Van Haecke (Max Nepomucenos)
-Karel Deruwe (Staf Bluts)
-Luc Van Lierde (Bodo)
-Willy Sommers (Sonny Willers)
-Raymond Jaminé (Willem De Pachter)
-Loes van den Heuvel (Adèle Pluym)





voorstelling minibioscoop: 'aflevering 4  - De Neptuneshow': scène van het optreden van 'Polleke' die zo vals zingt 'als een regiment zatte kozakken' ;)


 scène uit aflevering vier 'De Neptuneshow'

 scène uit aflevering vier 'De Neptuneshow'

 scène uit aflevering vier 'De Neptuneshow'

 dossier: 'Pluyms liefdesleven'

 dossier: 'Pol en Jessie/Is er liefde?'

Postbus X: DVD reeks één


Geen opmerkingen: