"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zondag 18 maart 2012

Workshop: kartondrukjes maken

Op donderdag 15 maart 2012 mocht ik een creatieve workshop gaan geven in het zesde leerjaar van basisschool 't Klavernest te Wechelderzande.
Aangezien ze al een gans jaar rond het thema middeleeuwen werken, heb ik dit als onderwerp genomen. Ze mochten dit gegeven ruim interpreteren.

De techniek die ik gekozen heb is de kartondruk. Dit is een druktechniek waarbij vormen uitgesneden of uitgeknipt worden uit karton. Deze stukjes karton worden op een stevige kartonnen drager gekleefd. De kartonnen plaat wordt vervolgens ingeïnkt, waarna er een vel papier wordt opgelegd. Door met een voorwerp (bijvoorbeeld een lepel) stevig over het papier te wrijven, wordt er een afdruk gemaakt.

Na een korte introductie over mezelf en mijn werk, gingen we aan de slag. De leerlingen werkten in groepjes van drie. Ze kregen eerst even de tijd om een geschikt ontwerp te bedenken. Elk lid van elk groepje mocht iets bedenken. Daarna mochten de leerlingen zelfstandig hun creaties uitsnijden uit karton, opkleven, inkten en afdrukken. Ik heb zelf ook een kleine demonstratie gegeven.
Het leukste en spannendste moment was natuurlijk wanneer het uiteindelijke drukje tevoorschijn kwam.

De les is zeer goed verlopen, en de uiteindelijke resultaten zullen binnenkort tentoongesteld worden.
Hieronder vindt u de resultaten waar hun creativiteit hen uiteindelijk toe heeft geleid, samen met enkele impressies van de eerste fase: het ontwerpen.

 de originele kartonnetjes

 de resultaten (met één voorbeeld van elk groepje)

 drie gedrukte versies van elk ontwerp, op wit papier én gekleurd papier

dit groepje heeft gewerkt rond letters en middeleeuwse miniaturen

dit groepje heeft een mooi silhouet gemaakt, geïnspireerd op mijn kasteel

deze jongen toverde een knappe tekening van een draak tevoorschijn

Geen opmerkingen: