"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


maandag 30 januari 2012

De Wentelaar

Bart Plouvier is een schrijver/dichter die ik ten zeerste waardeer. Na grondiger research blijkt hij op dit moment zelfs één van de grootste schrijvers van het Nederlandse taalgebied te zijn! Ik kan en wil mijzelf bovenal een fan van zijn dichtwerk noemen.

De nieuwe verhalenbundel van Bart Plouvier heet 'Genezijde', een verzameling van negen kortverhalen. Ze behandelen het thema 'dood', met af en toe een lach en een traan.
Wat mij ten eerste al opviel was de sobere, strakke en sterke cover van het boek (zie hieronder afbeelding in het filmpje zelf).
De vormgever blijkt een zekere Dominic van Heupen te zijn. De dynamiek en de plaatsing van de typografie symboliseren perfect de titel zelf. Blauw en beige zouden hier dan kunnen verwijzen naar aarde en water. Alles vloeit daar uit voort...

Ter promotie van het boek hebben Gijs Waterschoot en Ysebel De Vos een prachtig animatiefilmpje gemaakt bij één van de kortverhalen: 'De Wentelaar'. Als je iets kent van de beginselen van animaties en je bekijkt het filmpje nauwkeuriger, dan zie je dat het eigenlijk uiterst eenvoudig in elkaar steekt.
Dit is een ietwat naïeve, nonchalante stijl, en ik vind deze animatie bovendien zeer poëtisch en schilderachtig. De boeiende vertelstem (niet iedereen gegeven!) neemt je zo mee in het verhaal, of doet je toch op zijn minst watertanden om het boek aan te schaffen. Opzet geslaagd? Voor mij werkt het alvast wel. Sociale media hebben zo ook hun goede kanten, lijkt mij.

Geen opmerkingen: