"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zondag 20 maart 2011

De mooiste poëtische beelden ter wereld...

...staan op naam van de Italiaanse dramaturg/dichter/kunstenaar Marcello Chiarenza.

Lang geleden heb ik dit ontroerend mooie, kleine boekje cadeau gekregen van zijn zoon Pietro. Mijn eerste reactie (in het Engels) was al gauw: "Oei, maar ik kan geen Italiaans!" Ik begrijp dan ook niet elk gedicht even goed, maar daar valt een mouw aan te passen natuurlijk
(= repeteren en studeren en proberen).

Het boekje is voorzien van een korte inleiding door Giacomo Camuri, en elk beeldgedicht is voorzien van een passende, al even mooie titel.
Marcello maakt in zijn beeldtaal veel gebruik van symboliek. De maan, ladders en (gedeelten van) huizen zijn terugkerende elementen. Dit exemplaar is werkelijk een pareltje van formaat.




Cervo
Corona

Pesce celeste

Geen opmerkingen: