"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


zaterdag 29 januari 2011

Fiep in vogelvlucht

Jarig zijn heeft ook zo zijn voordelen. Voor mijn kwarteeuw werd ik prompt beloond met een boekenbon. En wat doet een mens dan? Juist. Holderdebolder naar de boekhandel rennen, halsoverkop je kieskeurige -en vergeelde- lijstje thuis vergeten en op goed geluk dan maar een prachtexemplaar tussen de ruggen uitzoeken.

Mijn voorliefde voor illustratie en biografieën (daarover gaat deze blog dan ook grotendeels) dreef mij vrijwel onmiddellijk in de richting van dit boek. Er bestaat (bijna) niets mooiers dan het oeuvre van een artistiek persoon, dat door een kunsthistoricus grondig in kaart wordt gebracht.

Hoe dan ook, de schare concurrenten moesten relatief snel het onderspit delven. Ik was onmiddellijk gewonnen voor de charmante cover en backcover van het boek 'Fiep in vogelvlucht - Hoogtepunten uit het werk van Fiep Westendorp', uitgegeven bij Querido.
Verder heeft dit boek originele, plooibare schutbladen met daarop een zwerm vogels. Dit waren tevens de lievelingsdieren van illustrator Fiep Westendorp, ook wel beter gekend als de rechterhand van auteur Annie MG Schmidt.
Beide dames werkten niet alleen samen, ze ontwikkelden en onderhielden ook een levenslange vriendschapsband. Waar is de tijd dat ik als klein dropke van zeven op school nog werd voorgelezen uit 'Pluk van de Petteflet'? Dit was tevens hun gezamenlijke hoogtepunt.

Het boek is opgedeeld in kleine hoofdstukken. De verschillende personages uit de boeken worden kort voorgesteld. Bij elke prent hoort een kort, informatief tekstje. Het enge beeld van Fiep als kinderboekenillustrator wordt hier doorprikt. Daarnaast heeft zij zich ook bezig gehouden met reclame-opdrachten, werk voor volwassenen enz... Ook hier wordt de nodige aandacht aan geschonken.
Opmerkelijk is dat Fiep gedurende haar hele leven geen enkele prijs heeft gewonnen. Om dit alsnog goed te maken kreeg ze op het einde van haar leven postuum het Oeuvre-Penseel overhandigd voor heel haar oeuvre.

De verdienste van dit boek is -zoals kunsthistoricus Gioia Smid al aangeeft in haar voorwoord- dat er zeer veel aandacht wordt besteed aan 'hoe de tekeningen tot stand komen'.
Er worden veel prenten in hun oorspronkelijke staat getoond, waarbij correcties, marges en potloodlijnen zijn aangeduid. Bovendien zorgt de chronologie van de afbeeldingen ervoor dat de evolutie doorheen de jaren duidelijk zichtbaar wordt.

Hoewel ik mij persoonlijk geen echte fan van haar werk mag noemen, vind ik dit boek toch een mooie aanwinst voor mijn boekenkast. Het gaat hier in de eerste plaats over een persoon die zich met hart en ziel heeft ingezet voor haar kunst, en daar zelfs offers voor heeft moeten brengen. Onderstaande foto toont dat Fiep haar werk ernstig en met veel passie heeft uitgeoefend.

cover

backcover

Fiep en de hippe stoel

de grote kracht van typex!

Geen opmerkingen: