"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


donderdag 8 oktober 2009

chez toi bij jou chez moi bij mij

Weer een inspiratiebron rijker voor mijn boekproject! Volgend boek is een initiatief van de Culturele Dienst van de Franse Ambassade in België en maakt deel uit van een groter project, namelijk de promotie van de taal van het buurland, de promotie van het Frans in Vlaanderen en van het Nederlands in Frankrijk. De klemtoon ligt op de ontdekking van de taal van de andere, de cultuur van de andere en het land van de andere(grensoverschrijdend).
Dit boek is ontstaan tussen twee schrijfateliers in Gent en Kortrijk. Een uitwisseling tussen Vlaamse jongeren van 11 tot 13 jaar, een Franse auteur en twee Vlaamse illustratoren (Theodora Ramaekers en Klaas Verplancke).
Het samenvoegen van de naïeve kindertekeningen met de frisheid van de tekst maakt dit een erg tof boek. Het boek is dan ook enig in zijn soort, want binnen de leeftijdsgroep 11-13 jaar (en dan spreek ik binnen het basisonderwijs) worden in Vlaanderen weinig pedagogische projecten of boeken gemaakt die het Frans op een doelmatige en speelse manier promoten voor deze leerlingen. Na grondig research te hebben gedaan komen er enkel een handvol (meestal vrij saaie) 'reeksen' boven water. Op dat gebied is er dus nog heel veel mogelijk. Zeker als men, zoals in dit geval, taal en beeld dichter bij elkaar wil brengen. Ik vind dat een goede zaak.
Opvallend bij dit boek is ook de slimme cover, met voor- en achterplan dat voor zich lijkt te spreken en een duidelijke boodschap overbrengt. Bovendien speelt ook het kleurgebruik een grote rol (het dominante rood). Vast en zeker een aanrader!







Geen opmerkingen: