"Ik wil beelden maken die nog niet gezien zijn, en volstrekt mijn eigen stempel drukken als graficus en illustrator."


donderdag 8 oktober 2009

Boek-project (1)

De eerste stappen voor mijn 'boek-project' zijn intussen gezet. De aanleiding was een eenvoudig feel-good verhaaltje dat ik ooit schreef in het Frans. Uiteraard zit er een moraal in het verhaal, maar mijn illustraties zullen dat duidelijk moeten maken. Aangezien mijn neef onderwijzer is in het vijfde leerjaar, kreeg ik de kans een les Frans bij te wonen in zijn klas. De kinderen krijgen daar nog steeds eventail en ik kreeg meteen een nostalgisch gevoel wanneer ik dat boek doorbladerde. Bob en Bobette kwamen zo weer tot leven. Aan de hand van deze 'observatie' is mijn tekst herwerkt en herwerkt en herwerkt...Tot het absolute minimum.

Het boek dat ik wil maken is bedoeld voor leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar om het Frans op een aantrekkelijke, visuele manier te promoten en aldus het niveau te verbeteren. De voornaamste doelgroep waar we ons toe richten zijn uiteraard de basisscholen zelf.
Hoe doen we dat concreet: 'aantrekkelijk' maken? Rond het boek zal, naar uitgevers en scholen toe, een 'didactisch spel' worden gemaakt met pedagogische elementen die in het boek zelf ook voorkomen (bijvoorbeeld de kleuren leren kennen, de tijd (=cijfers en getallen), de kamers in het huis,...). Natuurlijk staat het project nog maar in zijn beginfase. De uitvoering ervan zou ergens uitgerekend zijn voor mei volgend jaar. Het visuele aspect zal ook zeer belangrijk zijn.

Hieronder een paar aanzetten. Op mijn site staat ook een korte, beknopte selectie.


Leonie
horloge

Geen opmerkingen: